وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

کد تخفیف نوروزی "1403" خرید اشتراک سایت

@Optionbaaz

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

وضعیت مالی قرارداد اختیار معامله چیست

وضعیت مالی قرارداد اختیار معامله (آپشن) یکی از مفاهیم کلیدی و کاربردی برای معامله‌گران قراردادهای آپشن است که در ادامه به زبان ساده توضیح داده شده است.

وضعیت مالی ( Moneyness) رابطه‌ای‌ست که بین قیمت اعمال قرارداد و قیمت دارایی پایه  برقرار است. این رابطه می‌تواند سه وضعیت بی‌تفاوت، در زیان و یا در سود داشته باشد.

آپشن باز وضعیت مالی قرارداد آپشن چیست

قرارداد بی‌تفاوت یا به قیمت (At-the-money contract)

قرارداد اختیار معامله‌ای که قیمت اعمال آن با قیمت پایانی دارایی پایه برابر باشد را قرارداد بی‌تفاوت می‌گویند. در  زنجیره قراردادها در ستون وضعیت، این قراردادها با عبارت ATM و با رنگ خاکستری نمایش داده می‌شوند. معمولا هنگامی که قراردادی وارد وضعیت بی‌تفاوت می‌شود، بیشتر از هر زمان دیگری معامله می‌شود.

برای مثال اگر قیمت سهم وبصادر 400 تومان باشد، آپشن اختیارِ خرید و آپشن اختیارِ فروشی که قیمت اعمال 400 تومان دارند، وضعیت مالی «به قیمت» یا «بی‌تفاوت» دارند.


قرارداد در سود یا با قیمت (In-the-money Contract)

در مورد قرارداد اختیار خرید، هر قراردادی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه کمتر باشد در سود است. برای مثال اگر قیمت سهم وبصادر 400 تومان باشد، تمام اختیار خریدهای وبصادر که قیمت اعمالی کمتر از 400 تومان دارند، وضعیت مالی «در سود» یا «با قیمت» دارند  و   در مورد قرارداد اختیار فروش، هر قراردادی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه بیشتر باشد یک قرارداد در سود است.  برای مثال اگر قیمت فعلی سهم وبصادر 400 تومان باشد تمام اختیار فروش‌های وبصادر که قیمت اعمالی بیشتر از 400 تومان دارند، وضعیت مالی «در سود» یا «با قیمت» دارند.  در قسمت زنجیره قراردادها در ستون وضعیت، این قراردادها با عبارت ITM و با رنگ سبز نمایش داده می‌شوند. 


قرارداد در زیان یا بی‌قیمت (Out-of-the-money Contract)

در مورد قرارداد اختیار خرید، هر قراردادی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه بیشتر  باشد در زیان است . برای مثال اگر قیمت سهم وبصادر 400 تومان باشد، تمام اختیارِ خریدهای وبصادر که قیمت اعمالی بیشتر از 400 تومان دارند، «در زیان» یا «بی‌قیمت» هستند. و در مورد قرارداد اختیار فروش، هر قراردادی که قیمت اعمال آن از قیمت پایانی دارایی پایه کمتر باشد، یک قرارداد در زیان است. برای مثال اگر قیمت فعلی سهم وبصادر 400 تومان باشد تمام اختیارِ فروش‌های وبصادر که قیمت اعمالی کمتر از 400 تومان دارند، «در زیان» یا «بی‌قیمت» هستند.در قسمت زنجیره قراردادها در ستون وضعیت، این قراردادها با عبارت OTM و با رنگ قرمز نمایش داده می‌شوند.

نکته مهم: هنگامی که یک قراراد آپشن وضعیت مالی «در زیان» دارد، به این معنی نیست که نمی‌توانید با معامله کردن آن سود کسب کنید. این قراردادها معمولاً وجه پرمیوم بسیار بسیار کمی دارند. بسته به پیش‌بینی‌تان از روند سهم پایه می‌توانید یک قرارداد که وضعیت مالی بشدت «در زیانی» دارد را بخرید و وقتی که بر اثر تغییر قیمت سهم پایه به وضعیت مالی «در سود» نزدیک‌تر شد، آنرا به قیمت به مراتب بالاتری بفروشید. برای مثال اگر قیمت سهم وبصادر 400 تومان باشد و قرارداد اختیارِ خریدی با قیمت اعمال 750 تومان با وجه پرمیوم 2 ریال بخرید، در صورتی که قیمت وبصادر رشد کند و به نزدیکی 700 تومان برسد، احتمالاً می‌توانید قرارداد را به قیمت بسیار بالاتری بفروشید.




در انیمشن زیر نیز به زبان ساده مفهوم وضعیت مالی قراردادهای اختیار معامله توضیح داده شده است که در صورت تمایل می‌توانید تماشا کنید.


لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • دانیال دو شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۷:۴

    اینجا که قراردادی در سود هست در لحظه فعلی هست درسته؟ یعنی چندان ارزشی نداره چون ممکنه تا زمان سر رسید قیمت فرق کنه؟ منظورم این هست که اختیار خرید اعمالش 400 تومنه قیمت خود سهم 500 تومن هست و این یعنی در سوده ولی این تا زمان سر رسید میتونه عوض بشه یا قیمتش بیاد زیر 400 تومن اون سهم پس در لحظه فعلی ارزش خاصی نداره مگر اینکه یه روز قبل تسویه فیزیکی باشه؟


    پشتیبانی.1 دو شنبه، ۵ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۲۶

    ارزش هر قرارداد  شامل ارزش ذاتی  به اضافه ارزش زمانی ان است

    مطالعه این مقاله پیشنهاد میشود


  • محمد چهار شنبه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴

    سلام. در اینجا چرا قیمت اعمال فقط لحاظ شده؟ و محاسبه را با احتساب قیمت اعمال+ پرمیوم حساب نکرده؟


    شهرزاد چهار شنبه، ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۷

    ملاک ITM,ATM,OTM  بودن قرارداد نسبت به دارایی پایه سنجیده میشه.

    اینکه معامله‌گر در چه قیمتی خرید و فروش انجام بده، سربه‌سری معامله باید حساب بشه که مفهومش با این مقاله متفاوته