وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت
✨ دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از ۱۵ ساعت آموزش

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی‌های سودآور برای مبتدیان و حرفه‌ای‌ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول‌نویسی - فیلترنویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی

تخفیف ویژه 50٪ اشتراک حرفه‌ای!

با ابزارهای حرفه‌ای، ارتقای مهارتت رو شروع کن و بازدهی رو چند برابر کن!

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ریشیو اسپرد یا اسپرد نسبتی در اختیارمعامله Ratio Spread

راهنمای جامع استراتژی کال اسپرد نسبتی در بازار آپشن ،نحوه پیاده سازی ، تکنیک‌های پیشرفته تعدیل موقعیت، رول کردن، پوشش ریسک و مدیریت معاملات ضررده. این مقاله استراتژی‌های عملی برای معامله‌گران آپشن ارائه می‌دهد تا در شرایط مختلف بازار انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و سودآوری خود را بهبود بخشند

در  معاملات آپشن، استراتژی جذابی وجود دارد  که به اسپرد نسبتی خرید ( “Call Ratio Spread) معروف است. این استراتژی ترکیبی هوشمندانه‌ست که برای شرایط خاصی از بازار طراحی شده و می‌تواند فرصت‌های منحصربه‌فردی در اختیار معامله گر قرار  دهد.

اسپرد نسبتی خرید یک استراتژی چندمرحله‌ای و نسبتاً خنثی ولی با ریسک نامحدود و پتانسیل سود محدود است. کلمه “نسبتی Ratio” اشاره به این دارد که در این استراتژی، ما از نسبت‌های مختلف قراردادهای آپشن استفاده می‌کنیم. به طور ساده، شما

  • تعدادی  قرارداد با قیمت اعمال پایین‌تر می‌خرید
  • همزمان، تعداد بیشتری  قرارداد با قیمت اعمال بالاتر می‌فروشید

مثلاً در یک نسبت 1:2، شما یک  کال آپشن می‌خرید و دو  کال آپشن  می‌فروشید. تمام این آپشن‌ها روی یک دارایی پایه یکسان و تاریخ سر رسید یکسان هستند.

این استراتژی به دنبال بهره‌برداری از سه عامل کلیدی است

  • کاهش نوسانات بازار
  • فرسایش زمانی آپشن‌ها
  • حرکت‌های محدود در قیمت دارایی پایه

معامله‌گران معمولاً زمانی از این استراتژی استفاده می‌کنند که انتظار دارند قیمت دارایی پایه کمی افزایش یابد، اما نه خیلی زیاد. یکی از مزایای جذاب این استراتژی، کاهش هزینه‌های اولیه به دلیل پرمیوم خالص دریافتی از فروش آپشن‌های بیشتر است.

برخلاف استراتژی‌های متقارن (مانند استرادل‌ها) که در هر دو جهت بازار فرصت‌های مشابهی ایجاد می‌کنند، اسپرد نسبی خرید یک پروفایل ریسک-پاداش نامتقارن دارد. این استراتژی در محدوده‌ای مشخص سودآوری خوبی دارد، اما اگر قیمت دارایی پایه بیش از حد انتظار افزایش یابد، می‌تونه ریسک نامحدودی داشته باشه.

پیاده سازی ریشیو اسپرد
خرید اختیار خرید با قیمت اعمال پایین + فروش اختیارخرید با نسبت بیشتر و اعمال بالاتر
هر دو قرارداد دارای سررسید یکسان می‌باشند
نسبت خرید و فروش برابر نیست

نقش نوسانات و زمان بر ریشیو اسپرد

نوسانات بازار و فرسایش زمانی  می‌توانند تفاوت بین یک معامله سودآور و یک زیان قابل‌توجه رو رقم بزنن

نوسانات ضمنی

برای معامله‌گران کال اسپرد نسبتی مثل یک شمشیر دولبه عمل می‌کند. این عامل می‌تواند هم به نفع شما کار کند و هم علیه شما

نوسانات متوسط می‌تواند حرکت قیمتی مناسبی رو برای رسیدن دارایی پایه به محدوده سودآوری ایده‌آل شما فراهم کند.

حرکات ناگهانی و بزرگ یا  نوسانات بسیار بالا می‌تواند باعث حرکت‌های شدید قیمتی شود که اگر در جهت مخالف انتظارات شما باشد، ریسک نامحدودی ایجاد خواهد کرد.

مدیریت نوسان : در نوسانات بالا بهتر است برای جذب حرکات شدیدتر ، بین قیمت های اعمال فاصله بیشتری باشد و در نوسانات پایین: زمان‌بندی دقیق‌تر برای ورود به معامله
فرسایش زمانی

    فرسایش زمانی یا تتا (Theta) نشان می دهد که چطور یک آپشن با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهد. این عامل درکال اسپرد نسبتی نقش دوگانه‌ای دارد

    چطور  زمان به نفع شما کار می‌کند

    • سود از آپشن‌های فروخته شده: بخش زیادی از اسپرد نسبی خرید شامل فروش آپشن‌هاست. با نزدیک شدن به تاریخ انقضا، این آپشن‌های فروخته شده سریع‌تر ارزش خود رو از دست می‌دن، خصوصاً اگر در زیان (OTM) باشند.بنابراین سودی از اپشن های فروخته شده خواهید داشت
    •  با فرسایش زمانی، هزینه بستن آپشن‌های فروخته شده کاهش می‌یابد، یا حتی ممکن است بی‌ارزش منقضی  شوند که کاملاً به نفع شماست.

    چطور زمان علیه شما کار می‌کند

    • آپشن‌های خریداری شده با قیمت اعمال پایین‌تر هم با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهند، مخصوصاً اگر قیمت دارایی پایه در محدوده مورد انتظار شما حرکت نکنه.
    • فشار زمانی برای تصمیم‌گیری: با نزدیک شدن به زمان انقضا، پنجره فرصت برای حرکت دارایی پایه کمتر می‌شه و ممکنه مجبور بشید در شرایط نامطلوب موقعیت خود رو ببندید.
    مدیریت زمان : انتخاب تاریخ انقضای میان‌مدت یعنی نه خیلی نزدیک که زمان کافی برای حرکت قیمت نباشد، نه خیلی دور که فرسایش زمانی آهسته باشد

    تعیین نسبت‌های فروش در استراتژی ریشیو اسپرد

    در ریشیو اسپرد ، تعیین نسبت مناسب بین آپشن‌های خرید و فروش بسیار مهم است. این نسبت‌ها بر اساس چندین عامل تعیین می‌شوند:

    1. دیدگاه بازار: اگر نسبت به روند صعودی ملایم اطمینان بیشتری دارید، می‌توانید نسبت کمتری انتخاب کنید. اگر دیدگاه خنثی‌تری دارید، نسبت بالاتر مناسب‌تر است.

    2. تحمل ریسک: نسبت‌های بالاتر  ریسک بیشتری دارند اما پتانسیل سود بیشتری هم ایجاد می‌کنند. اگر تحمل ریسک کمتری دارید، نسبت‌های پایین‌تر  مناسب‌تر هستند.

    3. فاصله بین قیمت‌های اعمال: هرچه فاصله بین قیمت اعمال پوزیشن لانگ و  شورت بیشتر باشد، نسبت کمتری نیاز دارید.

      در جدول زیر 3روش متداول تعیین نسبت   را مشاهده می کنید

      روش‌های تعیین نسبت فروش به خرید

      روش فرمول توضیحات
      دلتا خنثی
      (Delta-Neutral)
      نسبت = |دلتای آپشن خرید لانگ| ÷ |دلتای آپشن خرید شورت| متداول‌ترین روش که موقعیت خنثی در برابر تغییرات کوچک قیمت دارایی پایه ایجاد می‌کند.
      مثال: اگر دلتای لانگ 0.60 و دلتای شورت 0.30 باشد، نسبت 2:1 خواهد بود.
      نسبت ریسک به پاداش
      (Risk-Reward Ratio)
      نسبت = (حداکثر سود مورد نظر ÷ حداکثر ضرر قابل قبول) + 1 تعیین نسبت بر اساس ریسک و پاداش مورد نظر معامله‌گر.
      مثال: اگر هدف سود 2 برابر حداکثر ضرر باشد، نسبت 3:1 خواهد بود.
      نوسان ضمنی
      (Implied Volatility)
      نسبت = نوسان ضمنی آپشن خرید لانگ ÷ نوسان ضمنی آپشن خرید شورت مناسب برای زمانی که تفاوت قابل توجهی در نوسان ضمنی بین آپشن‌های مختلف وجود دارد.
      کاربرد: بهره‌برداری از اختلاف قیمت‌گذاری در آپشن‌ها بر اساس نوسان ضمنی.
      .

      تعدیل و مدیریت استراتژی کال ریشیو اسپرد = هنر انعطاف‌پذیری در معاملات

        گاهی اوقات، بازار آنطور که انتظار داشتیم رفتار نمی‌کند و نیاز به تصمیم‌گیری سریع داریم. شرایطی که معمولاً نیاز به تعدیل استراتژی رو ایجاد می‌کنند عبارتند از

        1. افزایش غیرمنتظره قیمت دارایی پایه و حرکت  قیمت بها بالاتر از کال های فروخته‌شده (شورت) 
        2. نزدیک شدن به تاریخ انقضا در  زمانی که استراتژی هنوز به سودآوری نرسیده و نیاز به زمان بیشتری دارید
        3. تغییر در دیدگاه بازار ، وقتی تحلیل‌تون از روند آینده قیمت دارایی پایه تغییر می‌کنه

        روش‌های تعدیل  

        1 .  متعادل‌سازی نسبت با خریدکال های اضافی

        یکی از رایج‌ترین روش‌های تعدیل، افزودن پوزیشن خرید برای کاهش نسبت اسپرد است و تبدیل شدن به نسبت 1 به 1 است

        2. رول کردن (Rolling): انتقال به زمان و قیمت مناسب‌تر

        رول کردن یعنی بستن موقعیت فعلی و بازگشایی موقعیت مشابه با تاریخ انقضا یا قیمت‌های اعمال متفاوت

        • رول کردن افقی: تغییر تاریخ انقضا به آینده بدون تغییر قیمت‌های اعمال
        • رول کردن عمودی: تغییر قیمت‌های اعمال بدون تغییر تاریخ انقضا
        • رول کردن قطری: تغییر همزمان قیمت‌های اعمال و تاریخ انقضا

        نکته مهم: رول کردن معمولاً با هزینه اضافی همراهه که می‌تونه ریسک موقعیت رو افزایش بده یا نقاط سر به سر رو تغییر بده.

        3.  تعدیل پوزیشن های فروش ( شورت)

        گاهی اوقات فقط بخش شورت استراتژی نیاز به تعدیل داره:

        • رول کردن به بالا: بستن پوزیشن های فروش و فروش آپشن‌های جدید با قیمت اعمال بالاتر
        • رول کردن به پایین: در شرایطی که قیمت سهام به سرعت افزایش یافته و آپشن‌های شورت در سود (ITM) هستند

        4. استراتژی‌های پوشش ریسک (Hedging)

        یک رویکرد هوشمندانه برای محافظت از موقعیت در برابر حرکت‌های نامطلوب قیمت، استفاده از پوشش ریسک است

        خرید کال آپشن با قیمت اعمال بالاتر ،  این کار یک سقف برای حداکثر زیان احتمالی ایجاد می‌کنه و اسپرد رو به یک اسپرد فروش نزولی (Bear Call Spread) تبدیل می‌کنه

        تبدیل به کاورد کال ، می‌تونید با خرید سهام پایه، موقعیت رو به کاورد کال تبدیل کنید

        5 .مدیریت موقعیت‌های ضررده

        گاهی اوقات بهترین استراتژی، پذیرش ضرر و بستن موقعیته، مخصوصاً اگر

        • قیمت دارایی پایه از نقطه سر به سر بالایی عبور کرده باشه
        • نوسانات بازار به شدت افزایش یافته باشه
        • شواهدی از تغییر اساسی در روند بازار وجود داشته باشه

        💡نکات کلیدی در تعدیل اسپرد نسبتی

        تعدیل هزینه داره: هر تغییری در استراتژی معمولاً با هزینه اضافی همراهه که باید در محاسبات سود و زیان لحاظ بشه
        طراحی برنامه از قبل: قبل از ورود به معامله، سناریوهای مختلف و نقاط خروج یا تعدیل رو مشخص کنید
        عوامل خارجی: به عواملی مثل سود سهام یا رویدادهای شرکتی که می‌تونن بر استراتژی تأثیر بذارن، توجه کنید
        مدیریت موفق اسپرد نسبی خرید نیازمند ترکیبی از دانش فنی، چابکی در تصمیم‌گیری و انضباط معاملاتی است. با درک درست از روش‌های تعدیل و زمان‌بندی مناسب برای اجرای آنها، می‌تونید ریسک‌های این استراتژی رو به خوبی مدیریت کنید و شانس موفقیت خودتون رو افزایش بدید
        لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
        وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

        ×