وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

کد تخفیف نوروزی "1403" خرید اشتراک سایت

@Optionbaaz

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

وجه تضمین در قراردادهای آپشن چیست

وجه تضمین مبلغی است که از فروشنده قرارداد به منظور تضمین ایفای تعهدات توسط شخص و کم کردن ریسک نکول بلوکه می شود

مکانیسیم تضمین در قراردادهای آپشن به دلیل کم کردن ریسک نکول ایجاد شده است( در مقاله نکول در قراردادهای آپشن به طور کامل به شرح این مبحث پرداخته ایم)  و به روش‌های متفاوتی پیاده می‎‎‌شود. در بازارهای مالی پیشرفته ارزش پرتفوی سرمایه‌گذاری شخص (سهم و اوراق درآمد ثابت) با روش‌های محاسباتی سنجیده شده و مطابق ارزش مقداری پرتفوی، به شخص اجازه گرفتن موقعیت فروش در قراردادهای آپشن می‌دهند.
در بورس ما به جای سنجیدن ارزش پرتفوی شخص، هنگام موقعیت فروش گرفتن در قراردادها از او وجه نقدی به عنوان وجه تضمین بلوکه می‌شود. این وجه تا زمانی که شخص موقعیت باز فروش خود را حفظ کرده است بلوکه می‌ماند و هدف از آن همانطور که گفته شد تضمین ایفای تعهدات توسط شخص و کم کردن ریسک نکول در تعهدات است.

انواع وجه تضمین

وجه تضمین چند نوع است که در ادامه هر کدام را به صورت جامع توضیح می‌دهیم.

وجه تضمین اولیه و نحوه محاسبه آن

وجه تضمین اولیه ( Initial Margin ) وجه نقدی  است که در زمان اتخاد موقعیت فروش از فروشنده دریافت و بلوکه می‌شود. مراحل محاسبه مقدار این وجه در تصویر زیر توضیح داده شده‌اند.
آپشن باز وجه تضمین در قراردادهای آپشن چیست

توجه : از مورخ 18 بهمن 1401 ضریب گرد کردن از 100000 ریال به 10000 ریال تغییر کرد

توجه : از مورخ 19 تیر 1402 ضرایب AوB  یرای قراردادهای اختیار معامله صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت و اوراق با درامد ثابت به ترتیب از 20درصد به 4درصد و از 10درصد به 2درصد تغییر یافت

وجه تضمین لازم و محاسبه آن

وجه تضمین لازم ( Required Margin ) مقدار وجه نقدی است که به طور روزانه متناسب با موقعیت های باز فروش در قراردادهای آپشن , بر اساس ضوابط وجه تضمین تعیین می شود و از جمع وجه تضمین اولیه با قیمت پایانی قرارداد در پایان هر روز معاملاتی بدست می اید.( وجه تضمین اولیه + (قیمت پایانی قرارداد * اندازه قرارداد) )

از طریق فرمول زیر نیز می توان وجه تضمین لازم را محاسبه کرد
آپشن باز وجه تضمین در قراردادهای آپشن چیست

توجه : از مورخ 18 بهمن 1401 ضریب گرد کردن از 100000 ریال به 10000 ریال تغییر کرد

توجه : از مورخ 19 تیر 1402 ضرایب AوB  یرای قراردادهای اختیار معامله صندوق های سرمایه گذاری با درامد ثابت و اوراق با درامد ثابت به ترتیب از 20درصد به 4درصد و از 10درصد به 2درصد تغییر یافت

حداقل وجه تضمین

حداقل وجه تضمین (Minimum or Maintenance Margin) برابر با 70 درصد وجه تضمین لازم است. هنگامی که در پایان هر روز معاملاتی وجه تضمین لازم بر اساس قیمت پایانی قرارداد محاسبه می‌شود، 70 درصد آن به عنوان حداقل وجه تضمین در نظر گرفته می‌شود و اگر وجه تضمین اولیه بلوکه شده مشتری کمتر از این مقدار باشد، منجر به صدور اخطاریه افزایش وجه تضمین (Margin Call) می‌شود

وجه تضمین جبرانی

وجه تضمین جبرانی ( Variation Margin) وجه نقدی است که باید مشتری دریافت کننده اخطار افزایش وجه تضمین، به حساب خود  نزد کارگزار واریز کند تا مقدار وجه تضمین او به سطح وجه تضمین لازم برسد و از حالت اخطار خارج شود.


نکته : فروشنده اختیار خرید در صورت داشتن سهم پایه می تواند درخواست فریز یا بلوکه کردن سهم پایه را بدهد در این صورت کارگزاری با مسدود کردن حق فروش سهم پایه تمام وجه تضمین لازم جهت موقعیت فروش اختیار خرید ( حتی پرمیوم دریافتی ) را آزاد می کند.

همچنین امکان وثیقه ی قرارداد خرید اختیار خرید در اجرای استراتژی اسپرد وجود دارد.در این صورت  با وثیقه قراردادن موقعیت خرید وجه تضمین بلوکه شده برای موقعیت فروش ازاد می شود به شرطی که قرارداد خرید اختیار خرید دارای اعمال پایینتری نسبت به   قرارداد فروش اختیار خرید داشته باشد و هر دو قرارداد دارای سر رسید یکسان باشند.

تمام کارگزاری ها امکان اجرای این درخواست را ندارند در حال حاضر برخی از کارگزاری هایی که دارای پنل صحرا هستند امکان بلوکه سهم پایه را به جای وجه تضمین دارند.

بررسی وضعیت حساب مشتقه 

با توجه به میزان موجودی حساب عملیاتی نسبت به وجه تضمین اولیه ، وضعیت حساب سه حالت می تواند داشته باشد

وضعیت عادی (Normal): در صورتی که دارنده موقعیت باز فروش، در پایان روز، به اندازه مبلغ وجه تضمین لازم در حساب خود داشته باشد، وضعیت حساب مشتقه او عادی نمایش داده می‌شود.

وضعیت در خطر (At Risk): در صورتی که موجودی کمتر از وجه تضمین لازم و مساوی یا بیشتر از حداقل وجه تضمین  باشد، وضعیت حساب مشتقه او در خطر نمایش داده می‌شود.

وضعیت اخطار وجه تضمین (Margin Call): در صورتی که موجودی حساب کمتر از حداقل وجه تضمین باشد اخطاریه‌ای به منظور افزایش وجه تضمین مشتری تا سطح وجه تضمین لازم از طرف کارگزار برای مشتری ارسال می‎شود‎ تا مقدار وجه تضمین جبرانی را به حساب واریز کند.
در این حالت مشتری به اصطلاح کال مارجین می شود و از سوی کارگزار با وی تماس گرفته شده و مهلتی جهت خروج از این وضعیت داده می شود.

بنابراین یکی از راه های زیر یا ترکیبی از دو راه پیش روی شخص است

الف . مانده حساب خود را افزایش دهد
ب . تعدادی و یا تمام موقعیت های باز فروش خود را ببندد

نکته : چنانچه طی مهلت اعلامی شخص اقدامی جهت خروج از وضعیت کال مارجین نکند طبق قانون کارگزار مجاز است به جای مشتری اقدام به درج سفارش جهت بستن موقعیت ها (حتی با قیمت های بالا و در ضرر) کند.

نکته : جهت خروج از وضعیت کال مارجین افزایش موجودی به اندازه حداقل وجه تضمین یا رساندن به وضعیت at risk کفایت نمی کند و باید به وضعیت نرمال برسد.

لازم به ذکر است که در وبسایت آپشن باز در قسمت زنجیره قراردادها  ، برای هر قرارداد مقدار وجه تضمین اولیه و حداقل وجه تضمین محاسبه و مطابق تصویر زیر نمایش داده می‌شوند.


آپشن باز وجه تضمین در قراردادهای آپشن چیست



لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • نجف پور جمعه، ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۷

    سلام من تعداد کمی ضخود 2047...ضکرمان303...طخود0121....ضستا2027 در حد 2 عدد در مبلغ پایین خرید زدم و یکم بالاتر فروختم زودتر از موعد تسویه سوالی که دارم این هست که وجه تضمین ایا زمان تسویه فیزیکی از حسابم مبلغی کم میشه ؟


    پشتیبانی.1 شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۸:۳۵

    سلام با توجه به توضیحاتتون شما خریدار بودین و قراردادها رو افست کردین و از معامله خارج شدین بنابراین  موقعیت بازی ندارین  


  • وحید شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۴

    باسلام ودرود برای شرکت در اعمال فیزیکی -فروش اختیار فروش-فروشنده متعهد به خرید سهم پایه به قیمت اعمال می شود که وجه تضمین مربوط بلوکه میشود-حال برای اعمال فیزیکی مبلغ کل موردنیاز رابا وجه تضمین بلوکه شده محاسبه میشود یانه جدای از وجه تضمین بلوکه شده باید درنظر گرفت.


    شهرزاد شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۵۲

    فروشنده نیازی نیست کاری انجام بده

    وجه تضمین آزاد میشه و سهم به پورتفوی فروشنده میاد اگر وجه کافی نداشته باشه حسابش منفی  و اگر حساب شارژ نکنه، کارگزاری سهم میفروشه




    وحید شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱

    سلام وعرض ادب واحترام خدمت خانم دکتر وجه تضمین از مبلغ کل مورد نیاز اعمال فیزیکی کم میشود ویا باید جدا از مبلغ وجه تضمین -حساب پر باشد.


    شهرزاد شنبه، ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

    بله وجه‌تضمین کم میشه مثلا قیمت اعمال 260 و 100حجم فروش که بابتش 12 میلیون وجه‌تضمین مسدود داره، 14 میلیون به علاوه کارمزد در حسابتون باشه، ریسکی برای اعمال ندارید. فرض بر اعمال کامل گذاشتم

  • محمد چهار شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۹

    سلام وقتتون بخیر سوالی داشتم اگر فروش اختیار خریدی باز کرده باشیم که موعد اعمال قرار داد تمام شده باشه و معامله رو نبسته باشیم اون وجه تضمینمون هم صفر میشه؟ یا تا موقعی که فرد مقابل اعمال نکرده پول بلوکه شده برگشت میخوره به حسابمون ممکن راهنمایی کنید


    شهرزاد چهار شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۶

    بعد از تسویه وجوه، آزاد میشه 


  • حسین يك شنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۶

    سلام اگه اختیار فروش سهمی روبخرم وبعد ازمدتی بفروشم آیا وجه تضمین لازمه سپرده بشه یا مثل خرید وفروش اختیارخرید مشکلی پیش نماید؟


    اسکندری يك شنبه، ۲۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۵

    در خرید اختیار چه خرید یا فروش وجه تضمین بلوکه نمیشه


  • سجاد سه شنبه، ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۳

    اطلاعیه آغاز دوره معاملاتی قرارداد اختیار معامله در چه سایتی منتشر میشه؟ سپاس


    شهرزاد پنج شنبه، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

    اطلاعیه‌های بورسی از سایت سازمان بورس  و اطلاعیه‌های فرابورسی از سایت فرابورس 


  • حبیبی چهار شنبه، ۱۵ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۰

    آیا وجه تضمین واسه معاملات خرید آپشن ها نیز هست؟


    شهرزاد شنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷

    خرید  قرارداد در آپشن وجه تضمین نداره



    حبیبی شنبه، ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

    پس فقط فروش آپشن وجه تضمین داره،و دلیلشم وجود تعهد واسه فروشندست،درسته؟


    مهدی سه شنبه، ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۳

    سلام بله برای تعهد هستش

  • مهدی جمعه، ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷

    در محاسبات سایت شما و سایت tse مبنای محاسبه قیمت اعمال لحاظ می شود در صورتی که در فرمول های فوق قیمت لحظه ای و پایانی گفته شده و این تناقض دارد

  • علی جمعه، ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۲:۲

    چرا مبلغ وجه تضمین اولیه در سایت شما با مبلغ وجه تضمین اولیه در پنل کارگزاری مبین سرمایه فرق داره؟ کدوم صحیح هست و بلوکه میشه؟ مثلا ضخود 2015 - در پنل مبین سرمایه 50.000 تومان - در سایت شما 120.000 تومان - تاریخ 1400/12/11


    سینا يك شنبه، ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۳:۴۶

    کاری نداره یدونه می فروختی ببینی‌ کدوم درسته


    امین پنج شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۸

    50000 تومن رو بعلاوه پرمیوم کنید مبین هم همین کارو می کنه و جمعش رو بلوکه می کنه از حساب شما

  • محمد سه شنبه، ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۹

    آیا مبلغ وجه تضمین در طول مدت قرار داد امکان داره تغییر کنه ؟


    پشتیبانی سه شنبه، ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲

    بله با توجه به قیمت پایانی نماد پایه تغییر میکنه