وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

کد تخفیف نوروزی "1403" خرید اشتراک سایت

@Optionbaaz

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ساده ترین روش نوسانگیری در اختیار معامله

در این مقاله روش کسب سود از قراداد آپشن بدون وارد شدن به بحث استراتژی های معاملاتی بیان شده است

 در ابتدا یکی از سهامی که برای آن آپشن منتشر شده را بررسی کنید. در نمودار آن حمایت ها و مقاومت های مستحکم را بیابید. ( بر اساس تکنیکال یا بنیادی یا حتی اگر خبر رانتی به شما رسیده باشد  و ... ) در نهایت با درصد احتمال  بالایی اطمینان پیدا می کنید  که این سهم در محدوده ای  دچار ریزش خواهد شد یا صعود خواهد کرد.
آپشن باز ساده ترین روش نوسانگیری در اختیار معامله

در صورت پیش بینی نزول 


شما اگر سهم پایه را داشته باشید با آپشن می‌توان انواع گوناگونی استراتژی پیاده کرد تا بدون نقد کردن از نزول قیمت منتفع شد ولی از آنجایی که قرار شد وارد استراتژی‌ها نشویم، در ادامه فرض می‌کنیم شما سهم پایه را ندارید و فقط می‌خواهید قرارداد آپشن آنرا معامله کنید و از نزول آن سود کسب کنید. 

در این صورت دو راه برای این کار وجود دارد

فروش فزاینده اختیار خرید

 تعدادی قرارداد اختیار خرید از سهم مورد نظر را به فروش می‌رسانید، از این طریق برای شما تعهدی به وجود می‌آید که در موعد سررسید تعدادی از آن سهام را به قیمت اعمال به شخص مقابل که قرارداد را خریده است و اختیار اعمال آن را دارد، بفروشید.
بعد از انجام این کار وقتی که قیمت سهم پایه مطابق پیش‌بینی‌تان نزولی شد، به تبع آن قیمت قرارداد نیز نزولی می‌شود، در اینجا شما باید نقطه برگشت (نقطه حمایت) قیمت سهم را پیدا کنید و قبل از رسیدن به آن، اقدام به خرید کاهنده قرارداد کنید و دقیقاً همان تعداد قراردادهایی را که فروخته بودید مجدداً خریداری کنید.

از این طریق موقعیت باز فروش شما بسته می‌شود و دیگر تعهدی نخواهید داشت. دیگر نه موقعیت باز خرید و نه موقعیت باز فروشی خواهید داشت.

از آنجایی که قراردادها را در قیمت بالا فروخته بودید و در چند ده درصد قیمت پایین‌تر، موقعیت بازِ فروش خودتان را بستید، از اختلاف قیمت، سود کسب می‌کنید. روند نزولی بود و شما سود کسب کردید.

این روش از آنجایی که برای شما تعهد ایجاد می‌کند، بالقوه می‌تواند ریسک بسیار زیادی داشته باشد. مخصوصا اگر ریسک بسته شدن سهم و باز شدن با درصد بالا را نظر بگیریم. بنابراین با اجرای بدون دقت این روش ممکن است بشدت دچار زیان شوید.

خرید فزاینده اختیار فروش

 این روش بسیار ساده‌تر و بشدت کم‌ریسک است. در این روش پس از پیش‌بینی نزول قیمت سهم پایه، یکی از قراردادهای اختیار فروش آنرا که ترجیحاً وضعیت مالی در سود دارد، خریداری می‌کنید و در نتیجه اختیارِ فروش آن سهم به تعدادی مشخص در تاریخ سررسید را بدست می‌آورید. با نزول قیمت سهم پایه، قیمت قرارداد اختیار فروش افزایش می‌یابد و حالا می‌توانید آنرا با قیمت بالاتری بفروشید. البته از آنجایی که خرید و فروش قراردادهای اختیار فروش در بازار ما بدلیل ناآشنایی افراد با این نوع قرارداد بسیار کم است، ممکن است به راحتی نتوانید این نوع قرارداد را بخرید و بفروشید (به عبارتی در حال حاضر نقدشوندگی آنها کم است، که قطعاً به این صورت باقی نخواهد ماند، کمی زمان می‌برد ولی عاقبت افراد آشنا خواهند شد).

نکته اینجاست که شما حتی اگر بدلیل نقدشوندگی کم این قراردادها نتوانید بعد از خرید آنها را بفروشید و سود کسب کنید، کماکان حق اعمال آنها در موعد سررسید را دارید. پس اگر پیش‌بینی دارید که نزول تا موعد سررسید ادامه خواهد داشت و روند تا آن موقع برنمیگردد، باز هم می‌توانید این روش را انجام دهید. برای مثال 10 روز تا موعد سررسید مانده است و شما باور دارید که احتمالاً یک روند نزولی بوقوع خواهد پیوست و تا موعد سررسید ادامه خواهد داشت
در نهایت اگر روند آنطور که پیش‌بینی کردید پیش نرود، برعکس روش قبلی، دچار زیان سنگینی نخواهید شد و صرفاً به اندازه وجه پرمیومی که پرداخته بودید زیان می‌کنید.

پیش بینی روند صعودی

خرید فزاینده اختیار خرید

 نقاط حمایتی قدرتمند را پیدا کنید و قبل از رسیدن سهم به حمایت، یکی از اختیار خریدهای آنرا ارزان بخرید (در این مواقع اختیار خریدها از قیمت بلک-شولز و حتی بعضاً از ارزش ذاتی‌شان هم کمتر معامله می‌شوند) اگر سهم پایه به حمایت واکنش نشان داد و برگشت، قیمت اختیار خریدها بالا می‌رود و می‌توانید با سود بفروشید، اگر برنگشت خروج با حداقل زیان را اجرا کنید و فکر کم کردن میانگین را در حمایت معتبر بعدی را فراموش کنید زیرا قراردادها دچار زوال زمانی میشوند و با نزدیک شدن به تاریخ سررسید قیمتشان کاهش میابد.

هنگامی که روند سهم پایه صعودی است، این اختیار فروش‌ها هستند که ارزان معامله می‌شوند. چون ظاهراً همه باور دارند که سهم قرار است تا ابد صعود کند. در این مواقع مقاومت‌های قدرتمند سهم را پیدا کنید و قبل از رسیدن سهم به مقاومت، یکی از اختیار فروش‌های آن را به قیمت معقولی بخرید. اگر سهم به مقاومت واکنش نشان داد و نزولی شد، ممکن است بتوانید به قیمت بالاتری بفروشید (چرا از کلمه «ممکن است» استفاده کردم؟ چون اختیار فروش‌ها کم معامله می‌شوند و ممکن است نتوانید آنرا بفروشید).

چند نکته

اگر زمان باقی مانده تا سر رسید زیاد باشد و یا تحلیل از حرکت روند انقدر پرقدرت پیش بینی شود که اثر زوال زمانی را پوشش دهد می توان به حمایت معتبر بعدی امید داشت و خرید مجدد انجام داد.

اگر نشانه های تغییر روند را در حمایت ها مشاهده کردید اما قرارداد در فرسایش زمانی قرارداد داشت و نزدیک سررسید بود بهتر هست  قراردادهای در سود که عمق سود کمتری دارند را انتخاب کرد.

اینکه کدام آپشن از میان آپشن‌های آن سهم را معامله کنید انتخاب شخصی خودتان است و عوامل خیلی زیادی بر آن موثرند، مثلاً ریسک شما، پیش‌بینی‌تان، وجه در دسترس‌تان و .... 

در مرحله بعد حجم معاملات ، ارزش معاملات و تعداد موقعیت های باز بالا باید مورد توجه قرار بگیرد و در اخر توجه به زمان مانده تا سرسید که بهتر است زیر یک ماه نباشد و درصد سر به سری مناسب (پایین) ؛ بلک شولز , دلتا ... در برنامه خود بگنجانید.

اما در کل سعی کنید آنهایی را بخرید که از نظر وضعیت مالی در سود هستند یا پیش‌بینی می‌کنید که بزودی در سود می‌روند و همچنین تابحال به حجم زیادی معامله شده‌اند.

لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • مهران جمعه، ۱۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۱

    وقتی یه اختیار خرید رو خریداری میکنیم،بعدش بخایم چند روز بعد بفروشیم باید چی کار کنیم؟ یعنی باید بریم روی گزینه فروش اختیار خرید بزنیم؟( خوب اینجوری که میریم فروش اختیار خرید رو خریداری میکنیم! )


    اسمان شنبه، ۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۹

    سوال منم هست


    فرشاد يك شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۸:۲۰

    همون قرارداد ها رو میفروشید اگر اختیار خرید بود، همون تعداد یا کمتر اختیار خرید قرارداد رو بفروشید و از موقعیت های بازتون کم میشه 



    علی سه شنبه، ۲۷ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۳۱

    اینجوری تعهدی بر گردن ما نیست ؟ چون فروش اختیار خرید داریم انجام میدیم .

  • رضا دو شنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۸

    بی شک نفر اول در آپشن هستید


    شهرزاد دو شنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

    سپاس از لطفتون


  • جواد نقی زاده پنج شنبه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۳۹

    بسیار عالی