وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

کد تخفیف نوروزی "1403" خرید اشتراک سایت

@Optionbaaz

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

چهار موقعیت‌گیری اصلی در قراردادهای آپشن

در قراردادهای اختیار معامله 4 موقعیت اصلی و پایه وجود دارد که با ترکیب این 4موقعیت به همراه سهام پایه می توان استراتژی های متنوعی را پیاده سازی کرد

آپشن باز چهار موقعیت‌گیری اصلی در قراردادهای آپشن
در ادامه با 4 نوع موقعیت‌گیری اصلی  در قراردادهای آپشن  همراه با ذکر مثال‌های عملی و به زبان ساده آشنا می شوید

موقعیت خرید اختیار خرید (Long Call)


شخصی که اقدام به این موقعیت‌گیری کند، دارنده قرارداد اختیار خرید خواهد شد و اختیار خواهد داشت که در موعد سررسید به قیمت مشخصی (قیمت اعمال) تعداد مشخصی دارایی (اندازه قرارداد) را بخرد. این موقعیتی‌ست که اشخاص هنگامی که انتظار قیمت صعودی برای دارایی پایه دارند وارد آن می‌شوند. برای مثال در صورتی که قیمت سکه در حال حاضر در بازار نقدی 10 میلیون تومان باشد و شما اقدام به خرید یکی از قراردادهای اختیار خرید آن با قیمت اعمال 11 میلیون تومان کنید، در صورتی که قیمت سکه صعودی شود و فرضا به 12 میلیون تومان برسد در موعد سررسید می‌توانید قرارداد را اعمال کنید و هر سکه را به قیمت 11 میلیون تومان خریده و در بازار نقدی 12 میلیون تومان بفروشید. توجه کنید لزوما نیازی نیست که تا موعد سررسید قرارداد صبر کنید، شما می‌توانید قبل از رسیدن موعد سررسید، قرارداد خود را با موقعیت معکوس گرفتن به شخصی دیگر واگذار کنید. اگر قرارداد را به قیمت بالاتری از قیمت خرید خودتان به او واگذار کنید سود کرده‌اید. 

موقعیت فروش اختیار خرید (Short Call)


شخصی که اقدام به این موقعیت‌گیری کند، واگذار کننده قرارداد اختیار خرید خواهد بود و  به شخص مقابل تعهد خواهد داد که در موعد سررسید به قیمت مشخصی  (قیمت اعمال) تعداد مشخصی دارایی (اندازه قرارداد)  را به او بفروشد. این موقعیتی‌ست که اشخاص هنگامی که انتظار قیمت نزولی برای دارایی پایه دارند وارد آن می‌شوند. برای مثال در صورتی که قیمت سکه در حال حاضر در بازار نقدی 10 میلیون تومان باشد و شما انتظار نزول قیمت داشته باشید، می‌توانید قرارداد اختیار خریدی که قیمت اعمال 10 میلیون تومان دارد را بفروشید و بابت آن پرمیومی دریافت کنید. اگر در موعد سررسید قیمت سکه نزولی شده باشد و زیر 10 میلیون تومان شده باشد، طرف مقابل قرارداد را اعمال نخواهد کرد (دلیلی ندارند سکه‌ای که در بازار نقدی زیر 10 میلیون است را طبق قرارداد از شما 10 میلیون بخرد، پس اختیارش را بی‌خیال می‌شود) و در اینجا پرمیوم کسب شده برای فروش قرارداد به طور کامل به شما می‌رسد. مطابق موارد قبل در اینجا نیز نیازی نیست که حتما تا موعد سررسید منتظر بمانید شما می‌توانید به محض اینکه قیمت سکه نزولی شد و به تبع آن قیمت پرمیوم قرارداد اختیار خرید آن در بازار کاهش یافت، اقدام به خرید مجدد قراردادهای فروخته شده خود کنید و موقعیت خود را ببندید. اگر قرارداد را به قیمت کمتری از قیمت فروش خودتان بخرید و موقعیت‌تان را ببندید، سود کرده‌اید.

نکته: این نوع موقعیت‌گیری ریسک بالایی دارد و باید با موقعیت‌گیری‌های ترکیبی پیشرفته ریسک آن را محدود کرد.


موقعیت خرید اختیار فروش (Long Put)


شخضی که اقدام به این موقعیت‌گیری کتد، دارنده قرارداد اختیار فروش خواهد شد و اختیار خواهد داشت که در موعد سررسید به قیمت مشخصی  (قیمت اعمال) تعداد مشخصی دارایی (اندازه قرارداد)  را بفروشد. این موقعیتی‌ست که اشخاص هنگامی که انتظار قیمت نزولی برای دارایی پایه دارند وارد آن می‌شوند. برای مثال در صورتی که قیمت سکه  در حال حاضر در بازار نقدی 10 میلیون تومان باشد و شما اقدام به خرید یکی از قرادادهای اختیار فروش  آن با قیمت اعمال  11 میلیون تومان کنید، در صورتی که قیمت سکه نزولی شود و فرضا به 9 میلیون تومان برسد در موعد سررسید می‌توانید قرارداد را اعمال کنید و خودتان هر سکه را به قیمت 9 میلیون تومان از بازار نقدی خریداری و مطابق قرارداد به قیمت 11 میلیون تومان به طرف مقابل بفروشید. توجه کنید مثل مورد قبل در اینجا هم لزوما نیازی نیست که تا موعد سررسید قرارداد صبر کنید، شما می‌توانید قبل از رسیدن موعد سررسید، قرارداد خود را با موقعیت معکوس گرفتن به شخصی دیگر واگذار کنید. اگر قرارداد را به قیمت بالاتری از قیمت خرید خودتان به او واگذار کنید سود کرده‌اید. 


موقعیت فروش اختیار فروش (Short Put)


شخصی که اقدام به این موقعیت‌گیری کند، واگذار کننده قرارداد اختیار فروش خواهد بود و  به شخص مقابل تعهد خواهد داد که در موعد سررسید به قیمت مشخصی  (قیمت اعمال) تعداد مشخصی دارایی (اندازه قرارداد)  را از او بخرد. این موقعیتی‌ست که اشخاص هنگامی که انتظار قیمت صعودی برای دارایی پایه دارند وارد آن می‌شوند. برای مثال در صورتی که قیمت سکه در حال حاضر در بازار نقدی 11 میلیون تومان باشد و شما انتظار صعود قیمت داشته باشید، می‌توانید قرارداد اختیار فروشی که قیمت اعمال 11 میلیون تومان دارد را بفروشید و بابت آن پرمیومی دریافت کنید. اگر در موعد سررسید قیمت سکه صعودی شده باشد و بالای 11 میلیون تومان شده باشد، طرف مقابل قرارداد را اعمال نخواهد کرد (دلیلی ندارند سکه‌ای که در بازار نقدی بالای 11 میلیون است را طبق قرارداد به شما 11 میلیون بفروشد، پس اختیارش را بی‌خیال می‌شود) و در اینجا پرمیوم کسب شده برای فروش قرارداد به طور کامل به شما می‌رسد. مطابق موارد قبل در اینجا نیز نیازی نیست که حتما تا موعد سررسید منتظر بمانید شما می‌توانید به محض اینکه قیمت سکه صعودی شد و به تبع آن قیمت پرمیوم قرارداد اختیار فروش آن در بازار کاهش یافت، اقدام به خرید مجدد قراردادهای فروخته شده خود کنید و موقعیت خود را ببندید. اگر قرارداد را به قیمت کمتری از قیمت فروش خودتان بخرید و موقعیت‌تان را ببندید، سود کرده‌اید.

نکته: این نوع موقعیت‌گیری ریسک بالایی دارد و باید با موقعیت‌گیری‌های ترکیبی پیشرفته ریسک آن را محدود کرد.

چهار موقعیت اصلی و پایه‌ای قراردادهای آپشن را در این مقاله توضیح دادیم. برای آغاز به معامله بهتر است صرفا در موقعیت خرید اختیار خرید و موقعیت خرید اختیار فروش فعال باشید چرا که دو موقعیت دیگر ریسک بالایی دارند و برای اجرا باید با موقعیت‌گیری‌های پیشرفته ترکیب شده و ریسک‌شان محدود شود. 
لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • محمد رمضانی شنبه، ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲

    موقع خرید مجدد اختیار فروش اگه حجم موقعیت 2 برابر باشه افست میشه ؟ یا پوزیشن خرید اختیار خرید ایجاد میشه مثلاً قیمت یک واحد اختیار معامله سهام شرکتی روی قیمت اعمال مشخص 6 هزار ریال هست یک فرد میاد یک واحد این اختیار فروش را می‌فروشه 3 روز بعدش قیمت این اختیار فروش میشه 5 هزار ریال تا اینجا طرف تو سود هست بعدش بیاد اندازه 2 واحد یعنی 10 هزار ریال پول بده و روی همین قیمت اعمال قرارداد را بخره برای این فرد 5 هزار تومن موقعیت خرید اختیار خرید ایجاد میشه ؟ و کل 6 هزار تومن پریمیوم اختیار فروش اولیه که فروخته بود برایش آزاد میشه ؟ چون فکر کنم آفست فقط تو حجم برابر انجام میشه حجم پوزیشن دوم بیشتر باشه پوزیشن معکوس جدید باز میشه درسته ؟

  • سید رضا کیا پنج شنبه، ۲۲ تیر ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۰

    سلام و درود با تشکر از مطالب آموزنده ، برای موقعیت خرید اختیار فروش نیاز به وثیقه و تضمین هست ؟


    پشتیبانی.1 جمعه، ۲۳ تیر ۱۴۰۲ - ۰:۳۴


  • هومان پنج شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰

    باسلام و تشکر از ارائه مطالب مفید، در مثال آقا رحمت، یعنی با فروش اختیار خریدی که قبلا خریدیم، عملا ما متعهد به تامین سهام جهت خریدار در سررسید و قبول ریسک بعدی نخواهیم بود و این مسئولیت برعهده ناشر فروشنده اولیه است؟؟


    شهرزاد پنج شنبه، ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۱

    درسته


  • محمود يك شنبه، ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶

    باسلام بنده در کانال تلگرامی شما عضو وبا تشکر از مطالب خوبتان در مورد نمادهای مثلا ضخود می خواستم راهنمایی کنید برای خرید فروش چگونه اقدام کنم

  • رحمت شنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۱

    سلام بر شما و تشکر از اطلاعات بسیار مفیدتون. اگر مثلا تعداد 100 قرارداد اختیار خرید و یا اختیار فروش را خرید کرده باشیم و پس از مدتی همان تعداد قرارداد را قصد فروش داشته باشیم باز هم نیاز به وثیقه یا تضمین داریم ؟


    پشتیبانی. شنبه، ۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۹

    سلام. خیر در این صورت موقعیت بسته یا به اصطلاح آفست می شود



    محمدحسین دو شنبه، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۲

    باسلام و تشکر بابت مطلب آموزشی. اگر درست متوجه شده باشم در مثالی که آقای رحمت ذکرکردند اگر مثلا 100 قرارداد اختیار خرید یک نماد را خریده باشیم و یک ماه بعد بخواهیم همه 100 تا یا تعداد کمتری از همان قراردادهای اختیار خرید آن نماد را بفروشیم، نیاز به بلوکه شدن وجه تضمین نیست. اگر اینطور است پس چه زمان وجه تضمین باید بلوکه شود؟


    شهرزاد سه شنبه، ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ - ۹:۴۵

    در فروش فزاینده وجه تضمین میخواد


  • حسین زمانی پنج شنبه، ۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۷

    تشکر و سپاس فراروان بابت اطلاعات ارزشمند و مفیدتان

  • رضا فربودی جمعه، ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۳

    با سلام و احترام خدمت جناب آدینه من چند ماهی است که در کانال تلگرامی شما عضو هستم . و از مطالب اموزشی که ارائه دادین بهره مند شدم سپاسگذار زحمات شما هستم . خسته نباشید و خدا قوت میگم خدا خیرتون بده شما پنجره جدیدی از نحوه معاملات بر من گشودید و من اولین معاملاتم رو شروع کردم . قطعا اینده معاملات بورس مطابق سایر کشورهای دنیا به این سمت حرکت خواهد کرد. ارزوی سلامتی و موفقیت برای شما دارم


    صادق آدینه شنبه، ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۱

    سلام،  از لطف شما سپاس گذارم. ان شا الله به سمت استاندارد بین المللی حرکت کنیم. موفق باشید.