وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

کد تخفیف نوروزی "1403" خرید اشتراک سایت

@Optionbaaz

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

ارزش ذاتی و زمانی قرارداد اختیار معامله (آپشن) چیست

ارزش ذاتی و زمانی قرارداد آپشن از مفاهیم بنیادی و بسیار مفید برای معامله‌گران است که در این مقاله با ذکر مثال توضیح داده شده است.

در هنگام معامله یک آپشن، احتمالاً مهم‌ترین سوالی که در ذهن معالمه‌گر ایجاد می‌شود، این است که ارزش این قرارداد آپشن چقدر است؟ چقدر باید بابت بستن این قرارداد وجه پرمیوم بپردازم؟ ارزش هر قرارداد آپشنی شامل ارزش ذاتی (Intrinsic value) آن + ارزش زمانی‌اش (Time value) است.


ارزش ذاتی: طبق تعریف ارزش ذاتی یک قرارداد،  ارزش اقتصادی لحظه حاضر قرارداد است. ارزشی که اگر امروز موعد سررسید قرارداد باشد، با توجه به قیمت دارایی پایه، آن قرارداد داراست.

برای قرارداد اختیار خریدی که از نظر وضعیت مالی در سود می‌باشد . اگر قیمت دارایی پایه از قیمت اعمال کم شود، ارزش ذاتی قرارداد به دست می‌آید.

قیمت اعمال – قیمت دارایی پایه = ارزش ذاتی


برای مثال اگر سهم وبصادر امروز در بازار نقدی 200 تومان معامله شود و یکی از قراردادهای آپشن آن که از نوع اختیارِ خرید است، قیمت اعمال 50 تومان داشته باشد، ارزش ذاتی این قرارداد با فرض اینکه امروز موعد اعمال قرارداد است برای هر سهم آن (150 = 50 - 200) تومان است. از آنجایی که هر قرارداد آپشن حاوی 1000 سهم است، پس ارزش ذاتی این قرارداد جمعاً 150 هزار تومان است.

برای قرارداد اختیار فروشی که از نظر وضعیت مالی در سود می‌باشد . اگر قیمت اعمال از قیمت دارایی پایه کم شود، ارزش ذاتی قرارداد به دست می‌آید. 

قیمت دارایی پایه – قیمت اعمال = ارزش ذاتی


برای مثال، اگر قیمت اعمال قرارداد اختیار فروشی 300 تومان باشد و قیمت فعلی سهم 250 تومان باشد، ارزش ذاتی قرارداد 50 تومان است ولی اگر قیمت اعمال 300 تومان باشد (قرارداد در زیان) و قیمت فعلی سهم 350 تومان باشد، ارزش ذاتی آن قرارداد 0 تومان است.

ارزش ذاتی همواره یا صفر و یا عددی مثبت است و از این رو تنها برای قرادادهایی معنی دارد که در "وضعیت مالی" "در سود" باشند. جهت مطالعه مفهوم "وضعیت مالی" لطفا به مقاله وضعیت مالی آپشن چیست؟ مراجعه کنید. قراردادهای در زیان ارزش ذاتی صفر تومان دارند و صرفا ارزش زمانی دارند.


ارزش زمانی: واقعیت این است که قیمت آپشن‌ها معمولا همیشه متفاوت از ارزش ذاتی خالص آنها است و این واقعیت در تابلوی معاملات هم پیداست. در واقع ارزش زمانی، از تقاوت قیمت تابلو با ارزش ذاتی به دست می‌آید.

ارزش ذاتی – قیمت واقعی قرارداد(پرمیوم) = ارزش زمانی

برای مثال قرارداد وبصادر (در مثال قبل)اگر روی تابلو 160 تومان معامله شود، از آنجایی که ارزش ذاتی آن 150 تومان است پس این ما به التفاوت با قیمت تابلو (10 تومان) ارزش زمانی این قرارداد محسوب می‌شود. ارزش زمانی قرارداد به دلیل ریسک زمانی است که عرضه کننده قرارداد با عرضه قرارداد متحمل می‌شود.  هر چقدر مدت زمان مانده تا سررسید بیشتر باشد، چون ریسک قرارداد بیشتر است (مشخص نیست چه اتفاقی می افتد) این مقدار می‌تواند بیشتر باشد. به عبارت ساده تر شما طبق تحلیل انتظار رشد تا تاریخ سررسید در سهام پایه را دارید و قیمت سهم وبصادر در حال حاضر 200 تومان است و قراردادی با قیمت اعمال 50 تومان با پرمیوم 160 تومان را برای خرید انتخاب میکنید. این قرارداد دارای ارزش زمانی 10تومان است.بنابراین شما قرارداد را 10 تومان گرانتر میخرید و بر روی ارزش زمانی ان حساب میکنید زیرا انتظار دارید سهم بسیار بیشتر از این ارزش زمانی رشد خواهد کرد

 یک قرارداد اختیار معامله  1/3 ارزش زمانی خود را در عرض نیمه اول عمر خود از دست می دهند ، و  هر چقدر به موعد اعمال قرارداد نزدیک‌تر می‌شویم ارزش زمانی کمتر و کمتر می‌شود، به طوری که در روز سررسید تا قبل از ساعت 12:30 دقیقه ارزش زمانی تقریبا 0 تومان و قیمت آپشن‌ها به اندازه ارزش ذاتی آنها و گاهی حتی کمتر معامله می‌شود (البته در شرایطی که در بازار نقدی، سهم پایه صف خرید باشد و در نتیجه خریدن خود سهم سخت باشد و روند مثبت و پرسودی برای آن محتمل باشد، ممکن است عرضه کنندگان قرارداد، حتی در روز سررسید، چیزی بالاتر از ارزش ذاتی برای بستن قرارداد طلب کنند).

چند نکته

ارزش زمانی معمولا در یک ماه آخر مانده به تاریخ سررسید قرارداد به شدت افت می‌کند که به این پدیده زوال زمانی (Time Decay)  قراردادهای اختیار معامله می‌گویند.

قیمت پرمیوم قراردادهایی که از نظر "وضعیت مالی" شدیدا در سود هستند، حاوی ارزش زمانی نیستند و معمولا دقیقا مساوی ارزش ذاتی هستند. به این قراردادها قراردادهای در تعادل (at parity) گفته می‌شود، زیرا با حرکت سهم پایه قیمت آنها به تناسب و یک به یک تغییر می‌کند.

ارزش زمانی متاثر از تلاطم ضمنی(نوسان پذیری) و زمان باقی مانده تا سر رسید است. زمانی که نوسان پذیری دارایی پایه بالا باشد و قیمت تا تاریخ انقضا با نوسانات بالایی همراه باشد ارزش زمانی بیشتری خواهد داشت.


در سایت آپشن‌باز برای هر قرارداد ارزش ذاتی و زمانی آن محاسبه می‌شود. برای مشاهده این مقادیر کافی‌ست از بخش زنجیره قراردادها قرارداد مورد نظر خود را انتخاب کنید در باکس پایین زنجیره مطالق تصویر زیر می‌توانید فیلدهای ارزش ذاتی و ارزش زمانی قرارداد را مشاهده کنید.

آپشن باز ارزش ذاتی و زمانی قرارداد اختیار معامله چیست

برای مثال در قرارداد بالا وقتی که سهم خودرو قیمت 221 تومان داشته است، این قرارداد به قیمت 84 تومان معامله شده است. با توجه به اینکه قیمت اعمال آن 140 تومان است  ارزش ذاتی این قرارداد 81 تومان است. در واقع اگر 81 تومان بابت این قرارداد بدهید و بتوانید قرارداد را همین امروز اعمال کنید چون باید بابت هر سهم 140 تومان بدهید مجموعا 221 تومان پای شما در می‌آید و دقیقا سر به سر می‌شوید. پس ارزش ذاتی این قرارداد در لحظه حال 81 تومان است.

اما در واقعیت روی تابلو افراد این قرارداد را بیشتر از ارزش ذاتی آن معامله می‌کنند و به قیمت 84 تومان معامله می‌کنند یعنی 3 تومان بیشتر از ارزش ذاتی قرارداد، این مقدار ارزش زمانی این قرارداد است. 

همانطور که گفته شد قراردادهای صرفا قراردادهای در سود می‌توانند ارزش ذاتی داشته باشند و قراردادهای در زیان ارزش ذاتی ندارند و صرفا ارزش زمانی دارند. ارزش زمانی آنها هم با نزدیک شدن به موعد سررسید دچار زوال زمانی می‌شود.

لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • محمد فرزانه دو شنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۸

    آیا ارزش رمانی ممکن است منفی شود؟


    شهرزاد سه شنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱

    کمترین مقدار ارزش زمانی صفر هستش




    محمد سه شنبه، ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶

    سلام. ممنونم. فقط حالتی رو در نظر بگیرید که سهم پایه دچار صف فروش سنگین شده و قیمت مثلا 1200 تومنه. اگر قیمت اعمال 800 باشه ارزش ذاتی اختیار 400 خواهد بود. اما قیمت تابلوی اختیار میتونه به دلیل اینکه پیش بینی کاهشی از سهم وجود داره زیر 400 باشه... در این حالت نمیشه گفت ارزش زمانی منفی شده؟ اشتباه میکنم؟


    شهرزاد چهار شنبه، ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۱

    به این حالت اصطلاحا آربیتراژ گفته میشه که ارزش ذاتی منفی است.


  • محسن دو شنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۶

    سلام ... ارزش قرار داد در مشارکت در ساختمان به چه معناست...؟ آیا می توان بر اساس درصدی از ارزش قرار درخواست خسارت کرد.؟ تشکر از راهنمایی


    شهرزاد دو شنبه، ۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۴

    به  محتوای آموزشی ما مرتبط نیست


  • امین شاهی جمعه، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۰

    عالی بود

  • سعید خالق پور جمعه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱

    سلام - سوال بنده در خصوص تخمین قیمت سهام در روزهای اینده هست که بر چه مبنای اجام میشود


    صادق آدینه جمعه، ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۶

    سلام
    تخمین قیمت سهم، در باکس دارایی پایه در بخش  زنجیره قراردادها بر مبنای تلاطم ضمنی سهم پایه محاسبه می‌شود.