وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

کد تخفیف نوروزی "1403" خرید اشتراک سایت

@Optionbaaz

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

نکول در قرارداد اختیار معامله چیست

نکول به معنی عدم ایفای تعهدات است که صرفا می تواند از طرف فروشنده قرارداد رخ دهد. و یکی از مهم ترین ریسک های معاملات آپشن محسوب می شود

نکول کلمه‌ای عربی به معنی رد، امتناع کردن و سر باز زدن است. شاید بتوان گفت در زبان عامیانه، معادل «دبه در آوردن در معامله» باشد. معادل انگلیسی آن کلمه Default است و در دانش مالی به وضعیتی که یک طرف قرارداد نتواند تعهدات قول داده شده خود را ایفا کند و از آنها سر باز بزند، می‌گویند. نکول در هر نوع قراردادی ممکن است رخ دهد و معمولاً به همین خاطر ریسک نکول (Risk of Default) را قبل از انعقاد قرارداد، می‌سنجند.

همانطور که در مقاله قرارداد اختیار معامله چیست گفته شد، در این قراردادها صرفا یک طرف قرارداد تعهد دارد و طرف دیگر اختیار دارد پس در این صورت نکول که همان ایفا نکردن تعهدات است صرفا می‌تواند از طرف فروشنده قرارداد رخ دهد. مطابق تبصره 1 و 2 از ماده 41 دستورالعمل معاملات قرارداد اختیار معامله، اگر قرارداد اختیار معامله‌ای در روز سررسید فیزیکی، به مرحله تخصیص برسد اما به هر دلیلی، قابل اعمال فیزیکی نباشد، نکول در ایفای تعهدات محسوب می‌شود. مجددا تاکید می‌کنیم که در قراردادهای اختیار معامله، نکول تنها برای طرف عرضه کننده قرارداد (شخص دارای موقعیت بازِ فروش) معنی دارد و برای شخص دارنده قرارداد (شخص دارای موقعیت بازِ خرید) معنی ندارد چرا که او تعهدی نسبت به مفاد قرارداد ندارد، اختیار دارد.

برای مثال شخصی که موقعیت بازِ فروشی در قراردادی از نوع اختیار خرید دارد و در روز سررسید فیزیکی، به هر دلیلی، تعداد سهم کافی را در اختیار طرف مقابل نمی‌گذارد تا طرف مقابل آنها را مطابق قرارداد از او بخرد، دچار نکول در ایفای تعهدات شده است. یا شخصی که موقعیت بازِ فروشی در قراردادی از نوع اختیار فروش دارد و در روز سررسید فیزیکی، به هر دلیلی، وجه لازم را در اختیار طرف مقابل نمی‌گذارد تا طرف مقابل تعداد سهام توافق شده را مطابق قرارداد به او بفروشد، نیز دچار نکول در ایفای تعهدات شده است. به عبارتی از ایفای تعهدات خود شانه خالی کرده است.

در قراردادهای اختیار معامله استاندارد شده که در بورس‌ها معامله می‌شوند، برای جلوگیری از وقوع نکول توسط اشخاص، مکانیسمی تحت عنوان تضمین ایجاد شده است،  به این صورت که وجه نقد و یا پرتفوی سهام و اوراق درآمد ثابت آنها را به عنوان تضمینی برای ایفای تعهدات نزد کارگزار وثیقه می‌گذارند. به مفهوم وجه تضمین  در این مقاله پرداخته ایم
اما هنگامی که شخص علیرغم وثیقه گذاشتن، نکول می‌کند راه حل رفع مشکل به این صورت است که بر اساس قیمت پایانی دارایی پایه در روز تسویه فیزیکی، تسویه نقدی انجام می‌شود و همچنین فرد نکول کرده، جریمه می‌شود.
 مبلغ جریمه فرد نکول کرده به این صورت محاسبه می‌شود: 

0.01 × قیمت اعمال × اندازه قرارداد × تعداد موقعیت‌های نکول شده. 

مبلغ مورد نیاز برای تسویه نقدی و مبلغ جریمه از وجه تضمینی که از شخص بلوکه شده است و دیگر وجوه او نزد کارگزاری برداشت می‌شوند و در صورت عدم کفایت این وجوه، جبران ما به التفاوت بر عهده کارگزار می‌باشد.

مثال :
نکول در یک قرارداد اختیار خرید  با قیمت اعمال 1200 تومان ،   اندازه قرارداد 1000 سهم ,   قیمت پایانی سهم در روز اعمال 2000 تومان می باشد. 
پرداختی فروشنده به خریدار در صورت نکول به این صورت می باشد.

آپشن باز نکول در قرارداد اختیار معامله چیست


در نهایت  فروشنده که نکول کرده بابت هر قرارداد 812000 تومان به خریدار می پردازد.

نکته : چنانچه خریدار قرارداد در زیانی را اعمال کند و فروشنده سهم را نداشته باشد فروشنده تنها 1% جریمه نکول و کارمزد را پرداخت میکند و مابه التفاوتی وجود ندارد

لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • سعید دو شنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۱

    سلام. قرارداد اختیار خرید دارم و در ضرر است. الان قرارداد صف فروش است و امکان آفست نیست. در صورتی که هیچ کاری نکنم، یعنی پول خرید قرارداد در حسابم موجود نباشه، چه اتفاقی میفته؟


    پشتیبانی.1 دو شنبه، ۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷

    خریدار اختیار خرید  در صورتی که قرارداش در سود باشد در روز اعمال باید حساب را به  اندازه مبلغ اعمال شارژ کند تا بتواند در فرایند اعمال شرکت  و سهم را دریافت کند. چنانچه قرارداد در زیان باقی بماند   و خریدار هیچ اقدامی   تا قبل سر رسید جهت افست نکند کل پرمیوم پرداختی را از دست خواهد داد و احتیاج به شارز حساب و اعمال هم  نیست


  • وحید يك شنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۶

    باشلام ودرود میخواهم اعمال فیزیکی را انجام بدهم وفروشنده اختیار خرید هستم -سهم پایه را ندارم ولی حسابم به اندازه مبلغ اعمال پر است دراین صورت چگونه میشودایا نکول صورت میگیرد؟


    پشتیبانی.1 يك شنبه، ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۲۵

    سلام. بله.در صورت اعمال خریدار شما متعهد به تحویل سهم هستین و در صورت نداشتن سهم پایه جریمه نکول  به اضافه اختلاف قیمت سهم و اعمال  از حساب شما کسر می شود


  • فرید چهار شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴

    سلام. من اختیار خرید دارم. قبل از سررسید تسویه نقدی میزنم اگر به هردلیلی تسویه نقدی انجام نشه و من پول اعمال فیزیکی هم نداشته باشم نمی تونم درخواست اعمال رو بزنم؟ هیچ مهلتی به دارنده اختیار معامله برای تکمیل وجه خرید سهام داده نمیشه؟


    شهرزاد چهار شنبه، ۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۷

    اگر وجه کافی ندارید، قبل از سررسید آفست کنید.

    شاید کارگزارتون  موافقت با اعتبار یکروزه داشته باشند که نیاز به مکاتبه و اطمینان هستش اغلب موافقت نمیشه

    مهلت و تمدید نداریم


  • محمد پنج شنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

    اگر فروشنده اختیار فروش در حالت فیزیکی نکول کند کارگزار باید کل پول رو بده یا فقط باید مابه التفاوت پرداخت بشه


    شهرزاد پنج شنبه، ۲۳ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۴

    پوت نکول نداره،در صورت درخواست اعمال فیزیکی از طرف خربدار، حساب فروشنده منفی میشه 



    مجتبی شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱

    من از کارشناسان کارگزاری پرسیدم گفتن پوت هم نکول داره. در صورتیکه منطقی نیست اختیار فروش بعنوان پوشش دهنده ریسک امکان نکول داشته باشه. در این مورد جایی شفاف بیان نشده که قانون چی هست


    شهرزاد شنبه، ۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۶

    لطفا بخش دوم سوال در گروه تلگرامی بپرسید، با ویس جواب خواهم داد.

  • اردشیر يك شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۸

    با سلام و تشکر در روز تسویه ، فروشنده پوت ، مبلغ را واریز میکند ، 1-اگر برای هیچکدام از قراردادهای او ، تخصیص پیدا نشود ، بدون هیچگونه عوایدی پول برگشت میخورد؟ 2- آیا حتی راهی نیست که قبل از واریز پول بفهمد تخصیصی برایش پیدا میشود یا خیر؟


    شهرزاد يك شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۱

    فروشنده لازم نیست کاری انجام دهد.

    فقط پول کافی در حسابش موجود باشه کافیه، اگر قرارداد در سود باشد که احتمال  زیاد خریدار درخواست اعمال می‌دهد و در حالت زیان شاید درصد کمی ، یا هیچی درخواست ثبت نشود.

    فروشنده می‌تونه با کمترین قیمت ممکنه در روزهای پایانی موقعیت آفست کند که با خیال راحت سررسید پشت سر بزاره



    اردشیر يك شنبه، ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۶

    دقیقا سوالم در مورد همون حالت هیچی درخواست هست . اگر فرض کنیم فروشنده آفست نکند: ازونجایی که دلتا هم به راحتی میتواند در خیلی از قراردادها از یک به صفر میل کند ، به عبارتی پرمیوم تغیر نکند . همچنین خریدار متعهد نیست ، می‌تواند نه درخواست نقدی بزند و نه فیزیکی ، به عبارتی قرارداد را نکول کند ولی جریمه ای شاملش نشود ، فروشنده بدون هیچگونه عوایدی واریز و برداشت میکند. آیا جملات بالا درست است؟


    اردشیر دو شنبه، ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۷

    ممنون میشم


    شهرزاد سه شنبه، ۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۷:۱۷

    استفاده از نکول  برای خریدار در معاملات اختیار معنا ندارد چیزی که فرمودید در مورد خریدار معاملات  آتی درسته،

    درواقع سعی می‌کنید ترجمه کاملی از فرآیند داشته باشید اما عبارت نکول اینجا صحیح نیست. مفهوم کلی درسته


  • پارسایی جمعه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۳۲

    در مورد جریمه نکول در اعمال قراردادهای در زیان، فرض کنیم یک قرارداد در زیان 1 میلیون موقعیت باز داره که 200 هزارتاش در کارگزاری A باز هست. برای سادگی 3000 فروشنده و 3000 هم خریدار در این کارگزاری وجود داره که هیچ کدوم سهم در پرتفو ندارن. حالا به هر دلیلی یک خریدار به اشتباه میاد 1 دونه قرارداد در ضرر رو اعمال میزنه. کارگزاری این 1 قرارداد رو به کدوم فروشنده وصل میکنه و کدوم یکی از این 3000 نفر رو جریمه نکول میکنه؟


    پشتیبانی. جمعه، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۷

    تسویه و اعمال توسط اتاق پایاپای انجام می شود نه کارگزاری

    مطالعه  فرایند تخصیص در قراردادهای آپشن


  • بیدهندی سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۷:۱۰

    سلام خیلی توضیحات خوب بود ممنون از وقتی که گذاشتید فقط یک اشتباه در محاسبات بنظرم رسید که خدمتتان عرض کنم شما در محاسبه 0.01*1200*1000=12000 را گذاشتید ولی در توضیحات روبرو یک ضرب را اضافه کردید یعنی تعداد موقعیتهای نکول شده موندم کدوم درست هست میتونید توضیح یدهید ممنون از سایت خوبتون


    شهرزاد سه شنبه، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۸:۴

    هر دو درست هستند

    در جدول محاسبه برای یک قرارداد آورده شده، و حجم که نکول شده در محاسبه کل موثر هستش مثلا 25 حجم نکول شده


  • باقر چهار شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۳

    سلام. منظور از قیمت سهم در مثال بالا، قیمت پایانی سهم پایه هست یا قیمت آخرین معامله در روز سررسید قرارداد؟


    شهرزاد چهار شنبه، ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۵

    قیمت پایانی


  • سجاد پنج شنبه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۳

    سلام.من قرارداد اختیار خرید داشتم و در سر رسید قرار داد مشکل پیش امد و نتونستم اعمال کنم و هیچ کاری انجام ندادم.الان چیکار میتونم بکنم یا کلا از دست دادم سود و اصل پول را؟؟؟


    شهرزاد جمعه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱:۳

    فرصت اعمال تا ساعت 15 روز سررسید هستش. بعد لز اون سوخت میشه و تمام


  • محراب سه شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۲۰

    سلام. ببخشید بنده فروشنده اختیاری خریدی بودم که خریدار آن 50 ریال در ضرر است . درصورت اعمال موقعیت خرید به بنده چقدر ضرر میرسد? فقط یک درصد جریمه نکول و کارمزد?


    شهرزاد سه شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰:۵۱

    اگر اختیار در سود باشد علاوه بر کارمزد و جریمه نکول می بایست مابه‌تفاوت قیمت اعمال و سهم پایه هم پرداخت کنید و از حسابتون کسر میشه

    اگر سهم پایه ندارید و نمی‌خواهید  جریمه پرداخت کنید روز سررسید موقعیت آفست کنید بهتره

    معمولا قرارداد در زیان OTM اعمال نمی‌کنند




    محراب سه شنبه، ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۳۱

    ممنونم

  • رحیمی دو شنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶

    اگر خریدار در ضرر باشد و اعمال کند و فروشنده سهم را نداشته باشد فروشنده باید 1? جریمه نکول و 1? کارمزد را پرداخت کند یا 1? جریمه نکول و کل کارمزد ؟


    شهرزاد دو شنبه، ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱

    جریمه و کارمزد


  • لیلا رضایی چهار شنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۴

    سلام عالی بود ،معنی نکول رونمیدونستم واضح ورسا وعالی بیان شده بود ،بهترینها نصیبتون بشه

  • مهران جعفریان جمعه، ۲۷ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۲۵

    توضیح خوبی بود و دنبالش میگشتم و فقط پیش شما تونستم جوابم رو پیدا کنم


    دیبا چهار شنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۵

    ایرادی نداره پیام خودتون روبفرستید