وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

کد تخفیف نوروزی "1403" خرید اشتراک سایت

@Optionbaaz

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

اهرم در اختیار معامله چیست

در این مقاله با ذکر مثال نحوه صحیح محاسبه اهرم در قراردادهای اختیار معامله بیان شده است


آپشن باز اهرم در اختیار معامله (آپشن) چیست؟

اهرم (Leverage) اصطلاحی است برای اشاره به نوعی روش تکثیر کردن سود یا زیان.
یکی از ابزارهای ایجاد اهرم مالی ، اختیار معاملات می باشند. و از دلایل پر ریسک بودن اختیار معاملات علاوه بر زمان دار بودن قراردادها ، وجود اهرم می باشد.

همان گونه که یک اهرم فیزیکی قدرت فرد را برای جابجایی یک جسم سنگین افزایش می‌دهد، اهرم‌های مالی هم می‌توانند توان معاملاتی فرد را تقویت کنند
دربازارهای مالی، ممکن است در زمانی فرد توان تامین مبلغ مورد نیاز را برای انجام معامله در حال حاضر نداشته باشد در این گونه مواقع فرد با استفاده از اهرم توان مالی خود را افزایش می دهد و جلوی از دست رفتن فرصت معاملاتی را می گیرد

فرض کنید با 10 میلیون تومان قصد سرمایه گذاری در سهام را دارید و قیمت سهم مورد نظر در حال حاضر 400 تومان می باشد

شما با 10 میلیون تومان تعداد 25 هزار سهم می‌خرید، با این هدف که در قیمت بالاتری آنها را بفروشید. مطابق پیش بینی بعد از مدتی قیمت سهم 500 تومان می شود و شما اقدام به فروش کنید، روی هر سهم 100 تومان و جمعاً 2 میلیون و 500 هزار تومان سود می‌کنید (کارمزد و مالیات در نظر گرفته نشدند).

حال فرض کنید فقط 1میلیون تومان در دسترس دارید به جای خرید سهم ، زمانی که سهم 400 تومان است قرارداد اختیار خرید آنرا با قیمت اعمال 400 تومان (قرارداد بی‌تفاوت) به قیمت 40 تومان می‌خرید. و با صرف 1 میلیون تومان از کل 10 میلیون می‌توانید اختیارِ خریدن 25 هزار سهم خودرو (معادل 25 قرارداد) را بدست بیاورید. در صورتی که چندی بعد، قیمت خودرو به 500 تومان برسد، با توجه به روند سهم احتمالاً می‌توانید قرارداد را کمی بیشتر از ارزش ذاتی آن بفروشید، فرضاً 110 تومان (اگر سهم روند قدرتمند صعودی داشته باشد حتی ممکن است تا 130 تومان هم بفروشید). در اینجا بابت فروش 25 هزار حق اختیار خرید، به قیمت 110 تومان، 2 میلیون و 750 هزار تومان بدست می‌آورید که اگر هزینه اولیه (1 میلیون تومان) را کم کنید، در نهایت 1 میلیون و 750 هزار تومان سود کرده‌اید (هر سهم 70 تومان).

در سناریوی خرید سهام با قرار دادن 10 میلیون تومان بابت هر سهم 100 تومان سود کردید و در سناریوی خرید اختیار خرید با قراردادن 1 میلیون تومان، بابت هر سهم 70 تومان سود کردید. در اینجا شما از اهرم استفاده کرده اید و تقریبا همان نتیجه ای را گرفته اید که اگر کل مبلغ را بدون اهرم بکار میبردید
حال تصور کنید کل مبلغ 10 میلیون را به خرید قرارداد اختصاص میدادید 17 میلیون 500 هزار سود محاسباتی شما می شود
.

نکته بسیار مهم: همانطور که سود آپشن به نسبت سهام حالت اهرمی دارد، زیان آن هم همینطور است.

محاسبه اهرم

برای محاسبه صحیح اهرم احتیاج به ضریب دلتا داریم و به این صورت محاسبه می شود.

( قیمت سهم پایه تقسیم بر قیمت قرارداد) × مقدار دلتا.


توجه داشته باشید که قیمت قراردادها یک به یک و متناسب با قیمت سهم تغییر نمی‌کنند بلکه مطابق دلتا تغییر می‌کند

دلتا یکی از ضرایب پوشش ریسک یونانی است که حساسیت قیمت آپشن ( پرمیوم ) را به تغییرات قیمت سهم پایه می سنجد مثلاً اگر دلتای یه قرارداد 0.7 باشد . وقتی قیمت سهم پایه 50 تومان تغییر کند قیمت آن قرارداد باید 70 درصد این تغییر، تغییر کند، بنابراین وقتی که قیمت سهم پایه از 400 به 450 تومان برسد، قیمت آن قرارداد 35 تومان تغییر میکند و از 20میشود 55 تومان.

نکته : دلتا در قراردادهای شدیداً در سود، معمولاً یک یا خیلی نزدیک به یک هست، یعنی هر تغییری در قیمت سهم پایه باعث همان مقدار تغییر در قیمت قرارداد میشود. اگر قیمت سهم 10 تومان زیاد شود، قیمت قرارداد هم عیناً 10 تومان زیاد میشود. پس تا زمانی که دلتای یک برقرار است میتوان گفت ، واقعاً اهرم فعلی برای فردا هم محقق میشود.
اما به دلیل شرایط خاص بازار، عمدتاً به خاطر جو روانی که صف فروش و خرید می‌سازد، دیده میشودکه قراردادهای شدیداً در سود که قطعاً دلتای 1 دارند تغییرات قیمت‌ی ، یک به یک متناسب با تغییرات سهم ندارند!

مثال :
در تصویر زیربه مقایسه و بررسی سود محتمل با یک میزان سرمایه در حالت استفاده از اهرم و بدون ان پرداخته ایم

در صورتی که 4میلیون سرمایه داشته باشید در قیمت 400 تومان قادر خواهید تعداد 10 هزار سهم بخرید و قصد دارید با افزایش 10 تومان در قیمت سهم و رسیدن به 410 تومان اقدام به فروش سهم کنید که 100هزارتومان سود تخمینی شما می شود

اما در صورتی که بخواهید از اهرم استفاده کنید با همان سرمایه اقدام به خرید قراردادی با اعمال 400 به قیمت 20 تومان به تعداد 200 قرارداد ( 200000 سهم) می کنید این قرارداد دلتای 0.65 و اهرم 13 دارد . با این مفروضات و مطابق دلتا قیمت تخمینی قرارداد در صورتی که 10 تومان افزایش قیمت در سهم وجود داشته باشد برابر می شود با 26.5 اما سود شما برابر می شود با 1میلیون و 300 هزار تومان

در دیده بان سایت آپشن باز اهرم بصورت پیش فرض محاسبه شده . همچنین می توانید از طریق فرمول نویسی از اهرم برای دیگر موارد و محاسبات استفاده کنید . نحوه کار تابع   CalcLeverage در قسمت راهنمای فرمول نویسی / تابع های سایت آپشن   توضیح داده شده است.
( نحوه ایجاد ستون در راهنمای فرمول نویسی در بخش نمونه های کاربردی بیان شده است  .)

سوال متداول : قیمت  قرارداد کدام یک از قیمت ها (آخرین قیمت، قیمت پایانی، تقاضا و عرضه) برای محاسبه اهرم در نظر گرفته می شود ؟  
پاسخ :  بصورت پیش فرض قیمتی که  شما به عنوان مبنای محاسبه  انتخاب کردید در نظر گرفته می شود . 



مثال ایجاد فیلتری که فقط قراردادهایی که اهرم بالای 2 دارند را نمایش بده :
در صفحه دیده بان اختیار معامله روی ساخت فیتر کلیک کنید و فرمول زیر را درون باکس مربوطه بنویسد و آن را ذخیره کنید.
CalcLeverage() >= 3
مادامی که فیلتر فعال باشد ( تیک داشته باشد) فقط قراردادهایی که دارای اهرم 2 و بالاتر باشند را در خروجی مشاهده می کنید


لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • محسن چهار شنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۳:۴۷

    دلتا چگونه محاسبه می شود؟


    پشتیبانی.1 چهار شنبه، ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۸:۳۵

    دلتا یکی از ضرایب پوشش ریسک یونانی  و از مقادیر فرعی مدل بلک شولزاست. که از طریق ماشین حساب ارزش گذاری اختیار (بلک شولز) محاسبه  می شود


  • احمد سه شنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴

    اگر اختیار خرید یک سهمی رو بخریم و بابت هر ورق اختیار 100ت پرداخت کنیم،بعد روز سررسید معامله رو اعمال کنیم هزینه ای که بابت قرارداد دادیم چی میشه(یعنی این 100تونه به ازای هر اختیار معامله)


    پشتیبانی. سه شنبه، ۲۲ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۷

    این مبلغ هزینه ای هست که در ابتدا برای بستن قرارداد پرداخت کردین و در محاسبات سود و زیان شما موثر است. 


  • علی جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۴

    با عرض پوزش و تشکر از صبر و پاسخگویی شما آخرین سوال : وقتی از طریق بورس اطلاع رسانی میشه برای خرید اختیار خرید،1- قیمت اعلامی به چه نحوی قیمت گذاری میشه؟2_ خرید در آن زمان هم رقابتی هست یا خیر یک عدد ثابت عرضه میشه؟ 3_آیا ممکنه سفارش گذاری کنیم و بهمون نرسه؟


    شهرزاد جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۲

    به نظر میرسه دو مفهوم قیمت اعمال و پریمیوم باهم اشتباه دارید.

    قیمت اعمال توسط مدیریت ابزارها حداقل سه قرارداد استاندارد نسبت به قیمت دارایی پایه تعریف  میشه ، بی‌تفاوت ، در زیان و در سود

    بخش دوم : قیمت پریمیوم بر اساس عرضه و تقاضا توسط معامله‌گران مشخص خواهد شد

    بخش سوم: شبیه عرضه اولیه نیست که برسه یا نرسه. قیمت فروشنده اگر مورد قبول شماست می‌تونید بخرید یا قیمت دلخواه خودتون بزارید بلکه یک نفر فروشتده پیدا بشه


  • علی جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۵

    نظرتون درباره این دو خرید اختیار خرید چیه؟ ضهرم1219 با اعمال 13000 و سررسید 23/12/1402 باقیمت فعلی 13850 ریال در قیاس با ضهرم 1221 با اعمال 15000 و سررسید 23/12/1402 با قیمت فعلی 16800 در حالت اول 4 درصد سود داده تا حالا و و در حالت دوم 33 درصد سود داده تا حالا در صورتیکه تفاوت قیمت اعمال 200 تومان می باشد که اصلا عدد تاثیر گذاری در قیمت نیست و سایر شاخص ها همانند هم هستند. علت این تفاوت قیمت و سود در چیست؟با تشکر


    شهرزاد جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۴

    هنوز معاملات پرحجم و پیوسته‌ای نداشته،

    قیمتهایی که فرمودید مربوط به زمانی که باید در همان تاریخ وضعیت سهم پایه بررسی کنید



    آقا رضا دو شنبه، ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۹

    سلام و تشکر بابت زحماتتون. میخواستم بپرسم چجوری باید دلتای اختیاری رو حساب کنیم؟ آیا باید از معادلات سری زمانی استفاده کرد یا روش ساده‌تری داره؟


    شهرزاد دو شنبه، ۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۶

    هم می‌تونید فرمول به اکسل بدید و محاسبه انجام داد هم با ماشین حساب  ضرایب پوشش ریسک

    دیتای اماده هم در سایت در دسترس هستش


  • علی جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۴

    سلام میشه توضیح بدید چرا ضهرم1228 با قیمت اعمال 28000 و سررسید 23/12/1402 قیمت معامله فعلی 7512 ریال هست ولی ضهرم7017 با قیمت اعمال 28000 و سررسید 23/7/1402 قیمت معامله فعلی 4609 هستش ؟ خوب قیمت اعمال هر دو یکسان هست و درست هست که تاریخ سررسید ها با هم متفاوت هست اما هنوز 6 ماه تا تاریخ سررسید ضهرم7017 باقی مونده منطقی بنظر نمیرسه.


    شهرزاد جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۵

    ارزش زمانی دو قرارداد باهم تفاوت دارند سمت دیگر معامله فروشنده هستش که طبق استراتژی یا ریسک پذیری، متعهد به فروش می‌شود.

    از بلک‌شولز قیمت منصفانه ببینید


  • علی جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶

    با سلام دو سوال سوال اول:بطور مثال با قیمت فعلی اگر ما یک برگ خرید اختیار خرید ضهرم7001 رو بخریم باید 1850000 تومان هزینه کنیم و قیمت اعمال اون هم 700 تومان میباشد . با فرض اینکه امروز روز سررسید باشه و قیمت سهم 2200 تومان باشه هزینه کرد ما 1850000 + 700000 = 2550000 هست و قیمت فروش (1000×2200) = 2200000 تومان پس ما ضرر کردیم آیا این روش محاسبه درست هست؟ سوال دوم: چرا وقتی من یک برگ خرید اختیار خرید ضهرم7001 رو میخوام بخرم با توجه به قیمت توافقی 1850 تومان باید 1850000 تومان پرداخت کنم؟


    شهرزاد جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۸

    قسمت اول بله درست محاسبه کردید.

    نکته : قبل از ایجاد هر پوزیشنی تحلیل سهم پایه انجام دهید و برآوردی از تارگت در سررسید داشته باشید. اگر انتظار رشد آنجنانی برای سهم پایه ندارید ، یا وارد موقعیت نشوید یا بصورت نوسانی بعد از کسب سود موقعیت آفست کنید.

    قسمت دوم

    اندازه قرارداد 1000 تایی هستش


  • علی جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۲

    سلام خسته نباشید. هر برگ خرید اختیار خرید معادل چند برگ سهم هست؟


    پشتیبانی. جمعه، ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۵

    سلام. در اغلب موارد 1000 و توسط سازمان بورس تعیین می شود. در طی  دوره ی معاملاتی قرارداد چنان چه افزایش سرمایه ای  شرکت انجام دهد این اندازه قرارداد تعدیل می شود


  • منصور جهانشیری جمعه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۷

    سلام ضمن تشکر، ضریب دلتای یک سهم رو کجا مینویسند؟ چون من یه قرار داد خرید اختیار دارم ولی ضریب دلتاشو ندیدم و نمیدونم چنده! برای فهم اینکه تو سود هستیم یا ضرر باید قیمت روز پایه سهم رو بر قیمت پرمیوم تقسیم میکنیم و ضربدر نرخ آلفا کنیم، درست فهمیدم!


    شهرزاد جمعه، ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۲

    سوال دلتا در کامنت قبلی شما پاسخ دادم.

    برای محاسبه سود و زیان، نیاز به دلتا یا اهرم ندارید اختلاف قیمت روی تابلو و قیمت خرید یا فروشی که انجام دادید بازدهی شما مشخص می‌کند


  • مسعود دو شنبه، ۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۵

    سلام عرض ادب اگر شخصی خ اختیار خ داشته باشد و به فرض قیمت پایه سهمی مانند مثال شما 400 باشد و قیمت اختیار خ 20 تومان و سر رسید هم 2ماه باشد ، وضعیتی پیش بیاید که سهم پایه بجای صعود نزول کند و به 350 تومان برسد آنوقت قیمت اختیار چقدر میشود؟1ریال، ایا میتوان برای معامله در ضرر صبر کرد یا بطور خودکار وقتی ضرر به حدی میرسه معامله بسته میشه؟


    شهرزاد سه شنبه، ۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۰

    اگر تا سررسید زمانی باقی مانده باشد مثلا 45 روز شاید برگشتی وجود داشته باشه اما در روزهای پایانی قیمت به 1 ریال می رسه و تمام وجه پرمیوم خریدار سوخت میشه. صبر وقتی معنا داره که روند سهم پایه صعودی شود. حدضرر را معامله گران باید رعایت کنند.


  • ربیع چهار شنبه، ۲۱ دی ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳

    ممنونم از توضیحات جامع شما .پس نمیشه یک فرمول ریاضی بنویسیم که اعداد مندرج در تابلو اختیارها را در اون قرار بدیم و اهرم را حساب کنیم؟


    پشتیبانی پنج شنبه، ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

    با سلام

    میشه اهرم رو به هرشکلی که مد نظرتون هست فرمول بنویسید و استفاده کنید


  • سعید چهار شنبه، ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷

    ممنون از توضیحاتتون میشه در خصوص تاثیر افزایش سرمایه بر قراردادهای آپشن توضیح بدینیا رفرنسی معرفی بفرمایین؟


    شهرزاد پنج شنبه، ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵

    از همین سایت مطالعه بفرمایید مقاله


  • محمد يك شنبه، ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۳۳

    با پوزش، پس از اینکه متوجه شدم که نظر بعد از بررسی منتشر می شه، این بیشتر برای مشارکت بسیار کم در حد اپسیلون: بخش آخر جمله زیر: "یعنی با یک مقدار مساوی پول، می‌تونی از این قراردادی که اهرمش 20 هست، در مقایسه با خرید خود سهم ده برابر بیشتر بخری." رو اگه صلاح دونستید به شکل زیر تغییر بدید: "در مقایسه با خرید خود سهم، 20 برابر بخری."


    پشتیبانی يك شنبه، ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۵۹

    با تشکر از توجه شما


  • محمد يك شنبه، ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۲۷

    سلام و درود، و تشکر برای توضیحات کامل