در بازارهای جهت دار اصطلاحا از استراتژی های اسپرد (spread) استفاده می شود. این دسته از استراتژی ها زمانی استفاده می شوند که برای سهم پایه تغییر قیمتی را انتظار داریم (صعودی یا نزولی )
اسپرد به استراتژی گفته می شود که همزمان یک موقعیت خرید و یک موقعیت فروش از یک نوع قرارداد (call یا put ) با دارایی پایه یکسان باز میشود.
سه دسته اصلی اسپردها شامل
- اسپردهای افقی یا زمانی که دارای قیمت اعمال یکسان و تاریخ سر رسید متفاوت هستن
- اسپردهای عمودی دارای تاریخ سر رسید یکسان و قیمت اعمال متفاوت
- اسپردهای مورب که ترکیبی از اسپردهای عمودی و افقی هستند با تاریخ سر رسید و قیمت اعمال متفاوت
انواعی دیگر از اسپردها نیز وجود دارند که به اسپرد های اهرمی هم معروف هستن شامل BackSpreads و Ratio Spreads زیرا سود زیان سرمایه گذار به دلیل خرید و فروش تعداد متفاوتی از قراردادهای اختیار به طور فزاینده ای در شرایط اهرمی قرار می گیرند.
در بک اسپرد تعداد موقعیت های خرید بیش از فروش ان ها است و به همین دلیل سود شما رشد خواهد کرد. به عنوان مثال تعداد اختیار خرید 2 به 1 یا 3به 2 است یعنی 2 قراردا اختیار خرید می خرید و 1 قرارداد اختیار خرید می فروشید
در BackSpreads نیازمند افزایش نوسانات به همراه تغییرات زیاد در قیمت دارایی پایه است و اتخاذ این استراتژی در این شرایط شما را قادر می سازد با حرکت پرشتاب و صعودی قیمت درارایی پایه سود های فزاینده ای کسب کنید
نوسانات رو به افزایش مفید است . حرکت تند و نزولی هم میتواند سود اور باشد اما بدترین حالت عذم تغییر قیمت سهم است.
خرید نسبی Ratio call spread در نقطه مقابل بک اسپرد قرار دارد اما ریسک این روش نامحدود است . افزایش نوسانات به ضرر شما خواهد بود بهترین حالت که می تواند اتفاق بیافتد این است که دارایی پایه تغییر نکند .در این استراتژی تعداد موقعیت های فروش در در مقایسه با خرید بیشتر می باشد به عنوان مثال با نسبت متفاوت 2به 1 یا 3 به 2 به این صورت که 2اختیار خرید به فروش میرسانید و یک اختیار خرید می خرید
انواع اسپردهای عمودی شامل
- Bull call spread
- Bear call speard
- Bull put spread
- Bear put spread
از طریق فرمول نویسی و تابع قراردادهای هم گروه (OptionSE) به قراردادهای با اعمال بالاتر و پایین تر دسترسی دارید و امکان محاسبه بیشترین ضرر، بیشترین سود، سر به سری و ... برای استراتژی اسپرد وجود دارد .