وضعیت بازار
ارزش معاملات سهام
ارزش معاملات اختیار
حجم معاملات اختیار
اطلاعات قیمت

امروز ساعت 19 الی 21

مسیر رسیدن به سود مستمر
دوره آفلاین آموزش اختیارمعامله و فرمول نویسی
بیش از 15 ساعت ویدیوی آموزشی

مفاهیم پایه و کاربردی آپشن - استراتژی های سود آور برای مبتدیان و حرفه ها - آموزش گام به گام اختیار معامله - فرمول نویسی - فیلتر نویسی - دسترسی نامحدود - پشتیبانی و ..

اطلاعات دوره و ثبت نام

بیشترین ارزش معاملات اختیار معامله
روزانه
هفتگی
ماهیانه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
نزدیکترین سررسید دوره های معاملاتی
نماد روز تا سررسید
برترین دارایی های پایه
روزانه
هفتگی
ماهیانه
دریافت و فعال سازی آنلاین کد بورسی و اختیار معامله
ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

پوشش ریسک یا هجینگ Hedging چیست و چگونه انجام می شود

در این مقاله با مفهوم هج در اختیار معامله و چگونگی اجرای دلتا هج با ذکر مثال اشنا می شوید
پوشش ریسک هجینگ Hedging انجام می شود
هج ( Hedge )  در لغت به معنای حصار یا مصونیت می‌باشد و در بازارهای مالی نیز هج را می توان مانند حصاری در برابر زیان در نظر گرفت  که سرمایه افراد را در برابر ریسک‌های زیاد مصون می‌دارد. وبه حالتی گفته می شود که تریدر بر روی دو احتمال متضاد در بازار به صورت همزمان پوزیشن معاملاتی می گیرد

مزیت هج کردن در بازارهای مالی مدیریت و به حداقل رساندن ریسک در معاملات است، چون جهت‌گیری بازارها همیشه موافق با تحلیل برآوردی ما نخواهد بود

درست است که هج برای کاهش ریسک استفاده می شود اما هیچ تضمینی برای بدون ریسک بودن این روش نیست

 بنابراین سرمایه‌گذار با شناخت کامل، مزایا و معایب پوشش ریسک را ارزیابی نماید، که آیا مزایای هجینگ به هزینه هایی که به همراه خواهد داشت می ارزد یا خیر  زیرا پوشش ریسک در اکثر مواقع متضمن سود برای سرمایه‌گذار نیست و برای جلوگیری از رخ دادن یک زیان بزرگ ، لازم است هزینه بیشتری داشته باشید.

در هجینگ  عوامل زیر در نظر گرفته شود

  1.  تشخیص صحیح روند
  2. تلاطم ضمنی
  3. مدیریت سرمایه

در برخی موارد مانند بازارهای خنثی هج می تواند نتیجه معکوس داشته باشد

رایج‌ترین روش هجینگ در سرمایه­‌گذاری از طریق مشتقات است

ابزار مشتقات مالی (Derivatives)  که شامل قراردادهای آتی (Future Contracts)، قراردادهای اختیار معامله (Options)، قراردادهای سلف (Forward Contracts) و سوآپها (Swaps) است.

با استفاده از مشتقات می توان استراتژی هایی تنظیم کرد که در نتیجه ان زیان سرمایه گذار از طریق سود ایجاد شده در مشتق مشابه ، کاهش یابد یا جران شود

ساده ترین مدل هج کردن در اختیار معامله ، اتخاد موقعیت خرید در اختیار فروش می باشد که اگر دارایی پایه در جهت نامطلوب شما حرکت کرد دارایی خود را از این تغییر پیش بینی نشده محافظت کنید و نوع رایج دیگر هج کاورد کال می باشد که با داشتن دارایی پایه موقعیت فروش اختیار خرید را نیز اتخاد میکنید.روش ها و استراتژی های متعددی با استفاده از اپشن جهت پوشش ریسک می توان اجرا کرد که دامنه سود و ضرر شما را کاهش می دهند از جله کلار ، کانورژن ...

اما اصطلاح رایج دیگری که کرات میشنوید دلتا هج می باشد. دلتا یکی از یونانی های محبوب معامله گران اپشن می باشد. از انجایی که قیمت اپشن ها اغلب فرمول های ریاضی مشخصی را دنبال میکنند. دلتا برای پیش بینی تغییرات قیمت بعدی اپشن ها پس از تغییر قیمتی نماد معاملاتی بسیار مفید است و برای به حداقل رساندن ریسک های احتمالی استفاده می شود.

در ادامه با ذکر مثال با دلتا هج چند استراتژی اشنا می شوید

1 .  اجرای استراتژی کاوردکال خودرو با خرید 500,000 سهم خودرو  و دلتای  قرارداد 0.65 (متناسب با دلتا قرارداد میفروشیم  و نسبت یک به یک را اجرا نمیکنیم )
1×500=0.65×S
769=S
پس تعداد 769 قرارداد فروخته می‌شود تا دلتاهج کامل شود
 

2 . اجرای دلتاهج در استراتژی کال اسپرد با خرید کال و دلتا 0.74 با حجم 100 قرارداد و فروش کال دوم با دلتای برابر 0.55 چه حجمی فروش بگیریم تا دلتا خرید و فروش هج شود؟
100 × 0.74 = S × 0.55
 S = 135

3 . خرید 500,000 سهم خودرو و فروش دو قرارداد در زیان یکی با حجم فروش 400تا و دلتا  0.74- و دیگری دلتا برابر 0.55 -  را با چه حجمی فروش بگیریم تا دلتا خرید و فروش هج شود؟ 
دلتا خرید سهم برابر با 1 است
با فروش 400 حجم و دلتا منفی 0.74 (فروش کال دلتا را منفی می‌کند) دلتا با نسبت 400/500 یعنی 80%

0.74 × 80% = 0.59

پس تا برابر شدن دو طرف معادله

1 - 0.59 = 0.41

و معادله نهایی به صورت
0.41= 0.55 * (500/X)
372 = X

پس قرارداد دوم با دلتا 0.55 را می‌توان به تعداد 372 حجم فروش گرفت

اگر پس از مدتی سهم خودرو نزولی شد یا با نزدیک شدن به سررسید، دلتا معادلات به ترتیب 0.7 و 0.4 برسند، در اینصورت ساختار اولیه استراتژی را می‌توان به صورت زیر مجددا هج نمود:
1= 0.4 * (372/X) + (400/X)*0.7
 X = 429
یعنی می‌توان 71,000 سهم خودرو را بفروشیم تا تعادل یا هجینگ برقرار باشد
تلاطم ضمنی یک فاکتور مهم در محاسبه دلتاست ، بنابراین دلتا با فرض متغیر بودن نوسان‌پذیری برای افراد مختلف، یکسان نیست و ممکن است نسبت‌ها در اخذ موقعیت برای افراد، یکسان نباشد.
در روند صعودی نیز دلتای جدید را قرار می‌دهیم و میزان سهم پایه که مجدد باید خریداری شود را مشخص می‌نماییم.

احتمالا این تردید را خواهید داشت که چگونه با وجود وجه‌تضمین در صورت موقعیت نیکدکال دلتاهج را به درستی انجام داده‌ایم؟

یادآوری می‌شود دلتاهج ابزار پوشش ریسک است، بود و نبود وجه‌تضمین میزان سود و زیان نهایی را دستخوش تغییر قرار می‌دهد نه ریسک معاملات را

نکته : 
لزوما هج کردن تضمینی برای موفقیت معاملات ما نیست بلکه تکنیکی است برای کاهش ریسک پس نمی‌تواند با اطمینان از هر ضرری پیشگیری کند، ضمن اینکه تعادل‌بخشی چندین باره تا سررسیدها منجر به هزینه اضافی خواهد شد و به ندرت منجر به درآمدزایی می شود.

لطفا سوال یا نظر خود را در این قسمت مطرح فرمایید
وارد کردن شماره همراه و ایمیل اختیاری می باشد و فقط جهت اطلاع رسانی از دریافت پاسخ استفاده خواهد شد .

  • gochihr سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۶

    در مطلب با عنوان کاوردکال در مورد دلتاهج فرموده بودین که اگه دلتای یک قرارداد مثلا 0.65 باشه، دلتاهج به این صورته که 650 برگ سهم رو نیگه میداریم و 350 تای مابقی رو میفروشیم اینجا تو مثال اول کلا به یه شکل دیگه محاسبه کردین!!!! طریقه درستش بالاخره کدومه؟


    پشتیبانی. سه شنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵

    در دلتا هج  ، جهت متوازن سازی موقعیت ها  می توان  هم  از طریق  کم یا زیاد کردن سهام ( مثال مقاله کاورد کال ) و یا از طریق تغییر در موقعیت های فروش ( مثال مقاله پوشش ریسک) این مصون سازی را انجام داد


×